Wiedza bez charakteru jest bezużyteczna – w takiej pigułce można by zamknąć jeden z ważnych wniosków Covey’a w jego absolutnie genialnej książce „Zasady skutecznego przywództwa”.
Gorszą wadą niż posiadanie małego zasobu wiedzy jest rozległa wiedza nie podparta silnym, kierującym się zasadami charakterem. Czysto intelektualny rozwój bez współmiernego rozwoju charakteru ma tyle sensu co sadzanie za kierownicą szybkiego sportowego samochodu nastolatka będącego pod wpływem narkotyków. Jednak właśnie tak działa nasz system nauczania, w którym zaniedbuje się rozwijanie charakterów młodych ludzi.
Zależy mi na szerzeniu koncepcji siedmiu nawyków w szkołach właśnie dlatego, że rozwijają one charakter. Niektórzy tego nie lubią i twierdzą, że w ten sposób przekazuje się zbiór wartości, na które wszyscy się zgodzą. (…)
Rozpocznijmy więc od wartości, które nie podlegają dyskusji, i włączmy je do naszego systemu edukacji oraz programów szkolenia i rozwoju kadry kierowniczej. Osiągnijmy lepszą równowagę między rozwojem charakteru i rozwojem intelektu.*
Chociaż książka Covey’a w moje ręce trafiła całkiem niedawno, z takiego właśnie przekonania, że pracę nad charakterem należy wprowadzić do szkół, wyrosły moje dwie współautorskie książki, w tej samej filozofii zakorzeniona jest trzecia, która ukaże się jeszcze w tym roku i na tychże zasadach opiera się mój życiowy projekt FitEdukacji, który, wierzę w to głęboko, urośnie do rozmiarów co najmniej krajowych.
Jakie są cele FitEdukacji?
-
szerzenie edukacji dla zdrowia w szkole, ale nie tej popularnej „edukacji prozdrowotnej” z hasłami typu: jedz pełnoziarniste pieczywo, pij mleko ,
-
inspirowanie do zdrowej diety dla mózgu,
-
motywowanie do aktywności fizycznej, która jest mistrzynią w trenowaniu charakteru ,
-
tworzenie narzędzi umożliwiających prowadzenie zajęć edukacyjnych zgodnie z ruchem neurodydaktyki,
-
tworzenie narzędzi umożliwiających prowadzenie zajęć edukacyjnych nastawionych na kształcenie umiejętności miękkich (na każdym przedmiocie),
-
wdrożenie do szkół edukacji pozytywnej,
-
inspirowanie do rozwoju osobistego (nauczycieli, uczniów, rodziców),
-
wprowadzenie realnej zmiany do polskich szkół, odświeżenie zastałego systemu.
Joanna Salwa, z którą przeprowadziłam wywiad, mówi: Nie uczmy, tylko pokazujmy! Bądźmy zatem liderami prawdziwej zmiany w polskiej edukacji, zmiany, którą zaczynamy od samych siebie, od swojego charakteru, który najlepiej uformować, decydując się na zdrowy styl życia.
Joanna Salwa jest dietetykiem, instruktorem sportu oraz, trenerką zdrowia, właścicielem firmy SALWASPORT, która zajmuje się organizacją obozów sportowo-językowych dla dzieci i młodzieży, a także Ambasadorką mojego projektu FitEdukacja i dobrym duchem oddolnego ruchu, który wierzę, że przyniesie wiele dobrego dla polskiej edukacji.
Jakie kwestie poruszamy w tej części wywiadu?
-
Jak wytrwać w postanowieniu prowadzenia zdrowego stylu życia?
-
Siła metody Kaizen.
-
Czy sprawdza się powiedzenie, że jaka kuchnia, takie życie?
-
I NAJWAŻNIEJSZE PRZESŁANIE: Nie uczmy, tylko pokazujmy!!!
Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniami dla nauczycieli lub warsztatami dla dzieci i młodzieży w duchu FitEdukacji, zapraszam Cię do OFERTY NA START. Dlaczego jest to oferta na start? Ponieważ w przygotowaniu już mam kolejne szkolenie, na przykład takie typowe dla wychowawców, które będzie dostępne już od września 2018 roku.
Jeżeli chciałabyś przeprowadzić zajęcia z zakresu edukacji dla zdrowia w swojej szkole i szukasz inspiracji, polecamy Ci nasze materiały: FitEdukacja – rozmaitości merytoryczne i praktyczne, a także scenariusze lekcji przygotowane przez psychodietetyka.
Joannę Salwę możesz znaleźć w kilku miejscach w sieci:
FANPAGE: https://www.facebook.com/joannasalwa/
FACEBOOK: https://www.facebook.com/joannakatarzynasalwa?ref=br_rs
BLOG: https://joannasalwa.pl
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/joannasalwa/
YOU TUBE: https://www.youtube.com/channel/UC1W_75oWQN56hQ3GBpkMK-Q
* Stepphen R. Covey, Zasady skutecznego przywództwa, przeł. Konrad Pawłowski, Rebis, Poznań 2017, s. 89.