„Możesz wszystko!” – krzyczy dzisiejszy świat sukcesu. Czy dosłownie tak jest? Czy nie robimy krzywdy swoim dzieciom i uczniom, gdy wmawiamy im, że czyniąc wszystko, o czym tylko pomyślą będą szczęśliwi?
Ten krótki wstęp jest trochę prowokacyjny; ten kto mnie zna, wie, że uwielbiam innych motywować do przesuwania horyzontów; a trochę nie, bo przecież wieloryb nie może latać.
Świat krzyczy „Musisz więcej, niż chcesz”. Nam, dorosłym ten hałas odbiera wewnętrzny spokój, a co dopiero naszym uczniom. Umiejętność uważności na własnym (nie cudzym!) celu i umiejętność eliminacji, to dzisiaj skarby.
Przy okazji, polecam Ci artykuł pt. Swoje cele wytyczaj w ciszy.
Zachęcam Cię do lektury książki Maxa Lucado pod takim właśnie tytułem „Wieloryb nie może latać. O sztuce stawania się sobą”, która była dla mnie inspiracją do stworzenia tego scenariusza.
1. Wybierz trzech chętnych uczniów. Poproś, aby na moment wyszli z sali. Przygotuj w tym czasie parasol z doklejoną kartką, z napisem „Użyj mnie dwa razy, za każdym razem inaczej”. Następnie zapraszaj kolejno uczniów, którzy wyszli i zachęć do wykonania zadania. Prawdopodobnie użyją go jako parasola, laski, łódki.
2. Poproś, aby uczniowie demonstrujący użycie parasola opowiedzieli, co czuli, co myśleli podczas zadania. Co najpierw przyszło im do głowy? Które zastosowanie parasola było najtrafniejsze? Za którym razem możliwości parasola zostały najlepiej wykorzystane?
Prawdopodobnie uczniowie pójdą w kierunku kreatywności, co oczywiście jest cenne, jednak nie da się ukryć, że parasol jest najlepiej wykorzystany wtedy, gdy nas chroni przed deszczem.
3. Wyświetl uczniom następujące zdanie: Ty jesteś sobą. I jeśli nie jesteś sobą, nie ma Ciebie, a świat staje się wybrakowany. *
4. Poproś uczniów, aby zastanowili się, co w swoim życiu uwielbiają robić, co przynosi im największą radość, co robią niestandardowo, inaczej niż wszyscy inni. Włącz teledysk.
5. Poproś, aby na środku kartki A4 uczniowie narysowali lub napisali to, co im przyszło na myśl. A wokół tej ulubionej czynności niech zapiszą odczucia, jakie im towarzyszyły.
Np. rysowanie: ekscytacja, radość, pasja, …
6. Następnie podyktuj uczniom pytania, które zanotują na drugiej stronie kartki.
* Jakie czasowniki przewijają się przez Twoją biografię? (np. naprawiłem, opiekowałem się, namalowałem, biegałem, …)
* Jakie są Twoje mocne strony? Co robisz najczęściej i z mniejszym wysiłkiem niż inni? (np. wchodząc do nowego pomieszczenia od razu widzisz, w którym miejscu mogłoby być inaczej urządzone, aby było bardziej funkcjonalne).
* Co jest tematem przewodnim w Twoim życiu? Z czym albo z kim lubisz najczęściej pracować? (zwierzęta, ludzie, statystyki)
* Jakie są Twoje optymalne warunki? Jakie czynniki wpływają na Twoją motywację? (cisza, hałas, praca w ciągu dnia, praca w godzinach nocnych, praca indywidualna, zespołowa)
* „O tak, do tego zostałem stworzony!” – kiedy masz ochotę wykrzyczeć takie zdanie?
7. Wyznacz uczniom odpowiednią ilość czasu na udzielenie odpowiedzi. Wcześniej pokaż im teledysk.
8. Postaw krzesło na środku sali. Wejdź na nie i powiedz: „Uwielbiam ….. Do tego zostałem stworzona/stworzony!”. Zaproś chętnych uczniów, aby podzielili się tym, czego na swój temat się dowiedzieli.
Wierzę, że książki zmieniają życie. Dlatego właśnie na ich podstawie tworzę nowe scenariusze lekcji, nowe narzędzia, które pozwolą Ci być bardziej skutecznym nauczycielem, rodzicem, liderem. Jednym z moich najnowszych pomysłów jest 90. minutowy warsztat dla uczniów pt. Czytelnicze pranie mózgów, który przeprowadziłam w jednym z bielskich techników. Sprawdził się. Chętnie podzielę się nim z Tobą.
Zapisz się na WEBINAR
30 grudnia 2019 roku w ciągu 60 minut opowiem Ci, jak taki warsztat możesz przeprowadzić w swojej szkole, otrzymasz prezentację i materiały pomocnicze.
Koszt udziału: 30 zł
Zapisy: fitedukacja@gmail.com
* Wszystkie cytaty pochodzą z książki: Max Lucado, Wieloryb nie może latać. O sztuce stawania się sobą, przeł. Jarosław Głodek OP, W drodze, Poznań 2019