Przed Tobą scenariusz, który realizuję w mojej szkole w ramach projektu FitEdukacja. Jest przewidziany na 3 jednostki lekcyjne. Ostrzegam, taka lekcja przynosi niesamowicie dużo radości
CEL:
– zapoznanie i utrwalenie nazw owoców,
– przypomnienie zasad higieny podczas przygotowywania posiłków,
– rozpoznawanie owoców według kształtu i smaku-klasyfikacja jakościowa.
– zapoznanie uczniów z przetwarzaniem owoców.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:
– zna zasady przygotowania posiłku,
– zna nazwy owoców ich zastosowanie , przechowywanie i przetwarzanie,
– zna składniki na przygotowanie sałatki owocowej,
– rozpoznaje ukryte w pudłach owoce,
– wyszukuje podstawowe informacje na temat rozpoznanych owoców,
– wykonuje sałatkę ze świeżych owoców,
– wykonuje prace plastyczne (projektuje pudło).
METODY:
– pogadanka,
– praca z tekstem,
– ćwiczenia praktyczne,
– obserwacja,
– praca badawcza,
– praca plastyczna.
FORMY PRACY:
– indywidualna,
– zbiorowa,
– praca w parach,
– praca w grupach.
MATERIAŁY:
– przygotowane przez uczniów ilustracje owoców oraz ich przetworów,
– wielkie kartony do zaprojektowania spiżarni (z półkami), na których przechowywane są przetwory
– świeże owoce przyniesione przez uczniów,
– tabela do zapisywania wyników obserwacji
– bristol,
– kolorowe kartki papieru,
– klej, nożyczki, kredki lub farby.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
WIZYTA W MARKECIE
1. Kilka dni przed realizacją tych zajęć, odwiedź market, który jest najbliżej Twojej szkoły i umów się z pracownikiem sklepu na lekcję pokazową. Uprzedź, że chciałbyś skorzystać z jego fachowej pomocy.
2. Pierwsza część zajęć odbywa się w terenie. Dzień wcześniej uprzedź swoich uczniów, że od razu „po dzwonku” wychodzicie do pobliskiego marketu. Tam, pracownik, z którym jesteś umówiony, pokazuje świeże owoce i opowiada o nich. Uczniowie maja możliwość dotknąć, poczuć i dowiedzieć się skąd pochodzą konkretne owoce.
3. Po krótkiej prezentacji podziel uczniów na dwie grupy. Ich zadaniem będzie rozpoznanie konkretnych owoców, które wcześniej zostały przygotowane przez pracownika sklepu.
4. Na tym kończysz pierwszą część zajęć. Kolejne dwie godziny odbywają się w szkole. Oczywiście nie muszą być zrealizowane tego samego dnia.
W SZKOLE
5. Projektowanie własnej spiżarni. Uczniowie podzieleni na grupy tworzą prace plastyczne i prezentują wykonane przez siebie szkolne spiżarnie.
6. Porozmawiaj z uczniami o sposobach przechowywania zapasów z ogrodu, sadu na podstawie własnych doświadczeń.
7. Wspólnie przygotujcie sałatkę owocową. Koniecznie zwróć uwagę na przestrzeganie zasad higieny. Wcześniej zadbaj także o stanowiska pracy: tacka, plastikowy nóż, rękawiczki, półmisek. Możecie zagrać w: Jaki ma smak? – określanie smaku potraw, owoców.
8. Nastał najlepszy i najsmaczniejszy punkt lekcji – spożywanie przygotowanej sałatki pod hasłem: Zgadnij, co jesz? Dzieci podają jaki skład sałatki oraz tworzą przepis.
9. Porozmawiaj z dziećmi o wartościach odżywczych owoców. Odpowiedzcie sobie na pytanie: dlaczego warto spożywać owoce?
10. Następnym punktem lekcji jest wykonanie pracy plastycznej. Zadaniem uczniów jest zaprojektowanie pudełka. Podczas zadania: wycinają otwory, wyklejają, kolorują. Praca niech odbywa się w parach lub w grupach w zależności ile mamy przygotowanych pudełek. Uczniowie mogą: rysować kontury wybranych owoców, wyklejać plasteliną, modelować powierzchnię rysunku za pomocą patyczka, farby, kredek.
11. Przygotujcie miejsce do zabawy: Zgadnij co to?
Na korytarzu szkolnym ustawcie 8 stolików, które ponumerujecie od 1 do 8, a następnie ustawcie przygotowane pudła (8 sztuk), w których ukryjecie owoce. Podziel uczniów na grupy, każda z grup otrzymuje kartę pracy, na której zapisuje rozpoznany owoc i jego historię (pochodzenie itp.) Im więcej informacji tym lepiej. Zanim przejdziecie do wykonania zadania ważne jest rozmowa z uczniami o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa oraz dyscyplinie.
12. Podsumujcie lekcję, sprawdźcie karty pracy i zróbcie krótką ewaluację
Ruch, świeże owoce, dobra zabawa i nauka – czy można chcieć więcej?
To co, kiedy zabieracie uczniów na zakupy?
Ewa Szymkowiak – Absolwentka Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych, Akademii Sztuk Pięknych, oraz Wyższej Szkoły Komunikowania, Politologii i Stosunków Międzynarodowych i Uni-Terra. Nauczycielka z wieloletnim stażem w przedszkolu i szkole podstawowej, specjalizująca się w nauczaniu j. angielskiego. Jej warsztat można obserwować na blogu, gdzie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem.