Edukowanie umysłu bez edukowania serca nie ma nic wspólnego z edukacją.
Arystoteles
Redefinicja nauczycielskiej misji. W skutecznej edukacji nie chodzi o rosnące rankingi, ale o rosnące poczucie szczęścia.
Jak możemy poczuć więcej szczęścia? Odwieczne pytanie.
Rozchodzi się o momenty. O chwile, w których postrzegamy. O zatrzymanie i sposób widzenia świata. A żeby go dostrzec, trzeba spowolnić, głęboko spojrzeć w oczy, dłużej przytrzymać rękę podczas powitania, pozwolić wybrzmieć ciszy bez wyrzutów sumienia.
Są takie dziedziny życia, w którym szybkość nadaje znaczenia. Ale są takie, które w kontakcie z prędkością tracą na wartości.
– Szybkość jest matką uproszczeń (przez nią traci się precyzję);
– coraz więcej wszystkiego;
– coraz częściej fragmentaryzacja;
-spiętrzenie zastępuje rozwój wewnętrzny;
– kultura pędzi co sił, ale nie posuwa się ani o centymetr: z zawrotną szybkością stoi w miejscu;
-nadmiar alternatywy rozprasza;
-miał informacyjny, który niszczy ciągłość;
-tyrania chwili i kult młodości;
-coraz bardziej dostrzegamy rozkosze czasu, który płynie powoli.
Ryszard Kapuściński
Im więcej haków, które nas nieco spowalniają, tym większe szanse, że nie ucieknie nam sens i radość istnienia.
Takim właśnie hakiem mogą być karty, które pomagają dostrzec i docenić zjawisko interdependencji, zależności.
Karty skonstruowane są w taki sposób, że awers zawiera pytanie, a na odwrocie zamieszczone są przykładowe odpowiedzi. Oczywiście to jest jedyny właściwy zestaw zależności.
Cała talia składa się z 30-tu kart skonstruowanych właśnie w ten sposób. Do niektórych są dodane dodatkowe zadania, które mogą posłużyć jako inspiracja do całej lekcji.
Dodatkowo zestaw „Budujemy szczęście – ćwiczenie na międzyistnienie” zawiera trzy katy złote, na których są już tylko pytania głębokie, bardzo indywidualne.
Cel gry jest jasny – budowanie szczęścia. Jednym z jego elementów jest zrozumienie, że jesteśmy wypadkową wielu czynników i porównywanie się do innych czy ocenianie nie mają sensu. Taka idea przyświeca tym kartom. Można je jednak wykorzystać na różne sposoby.
Z pewnością będą wsparciem dla wychowawców i doradców zawodowych.