Pewnie nikogo nie zaskoczę moim niezawodnym sposobem na zaznajomienie uczniów z ludową mądrością, ale propozycją czytelniczą, którą można uatrakcyjnić taką lekcję, pewnie tak
Znajomość związków frazeologicznych i przysłów jest ważna. Stanowią one znaczny komponent naszego języka, zatem ich świadome stosowanie, a przede wszystkim – rozumienie, zdecydowanie ułatwia komunikację. Poza tym, zadania, w których należy wyjaśnić ich znaczenie lub zastosować w odpowiedniej konstrukcji składniowej, dosyć często pojawiają się na egzaminach i to na każdym etapie edukacyjnym.
Mój sposób? Klambury
Zapisuję na małej karteczce przyłowie i chowam do najmniejszej koperty. Gdy już koszyk ludowych mądrości jest pełen, czas na losowanie. Chętni uczniowie (z czasem jest ich coraz więcej ) wybierają sobie jedną kopertę i przedstawiają klasie za pomocą rysunków lub gestów, ale bez użycia słów. Pozostali uczniowie odgadują hasło. Jest przy tym mnóstwo frajdy i wspaniałej zabawy
Oczywiście sukcesywnie powstają notatki w uczniowskich zeszytach i sukcesywnie rodzą się też pytania: Ale co to znaczy?
No bo, co to właściwie znaczy: przebierać jak w ulęgałkach, wyświadczyć komuś niedźwiedzią przysługę. A w zasadzie dlaczego strach ma wielkie oczy? Czy naprawdę gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść?
Jasna sprawa, od razu należy podać odpowiedź. Ale można je zaserwować inaczej niż tak po prostu. Polecam książkę Renaty Piątkowskiej „Mądra głowa zna przysłowia”.
fot. link
To zbiór wesołych, pięknie zilustrowanych opowiadań o sytuacjach z życia wziętych, które można opatrzyć przysłowiem lub związkiem frazeologicznym o przenośnym znaczeniu. Dużo dobrej zabawy, a przy okazji sporo wiedzy!
Czy można chcieć więcej?
fot. link
Jakie przysłowia możesz tutaj znaleźć?
- Z żartami jak z solą – nie przesadź, bo zabolą.
- Z braku laku dobry kit.
- Słowo się rzekło, kobyłka u płotu.
- Plotka ma długie nogi i ostro zakończone rogi.
- Nie dziel skóry na niedźwiedziu.
- Jedna jaskółka nie czyni wiosny.
- Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść.
- Jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził.
- Wyświadczyć komuś niedźwiedzią przysługę.
- Strach ma wielkie oczy.
- Przebierać jak w ulęgałkach.
- Pieczone gołąbki nie lecą same do gąbki.
- Mieć z kimś na pieńku.
- Bóg nie może być wszędzie dlatego stworzył matki.
- Dom bez książek to dom bez okien.
Taka lekcja to cudowne połączenie kształcenia językowego i literackiego
Podoba Ci się ten pomysł? A może już znasz książkę Piątkowskiej? Podziel się swoja opinią, to dla mnie bardzo ważne.