Balony emocji – scenariusz lekcji wychowawczej lub spotkania z okazji Dnia Dziecka

Grupa wiekowa: 6 – 12 lat

Czas trwania: 45 minut

 

CELE LEKCJI:

  • Rozwijanie ekspresji emocjonalnej i ciała
  • Rozpoznawanie emocji u siebie i innych
  • Praca w grupie i budowanie atmosfery zaufania
  • Budowanie świadomości emocjonalnej przez zabawę

 

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:

kolorowe kartki z napisanymi nazwami emocji

balony

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

1. WPROWADZENIE

Nastrój: delikatna, marzycielska muzyka w tle nauczyciel mówi:

„Wyobraź sobie, że emocje są jak balony. Kolorowe, lekkie, czasem trudne do uchwycenia, ale bardzo ważne. Dziś będziemy nimi żonglować, wcielać się w nie, tańczyć nimi i odgrywać małe historie, w których to one zagrają główne role.”

🧘‍♀️ Krótka rozgrzewka ciała i mimiki (ruchy rozciągające, zabawa „mina do miny” – dzieci odwzorowują miny nauczyciela)

ĆWICZENIE – GALERIA FIGUR WOSKOWYCH

Uczniowie otrzymują balony. Nauczyciel włącza muzykę.

 

 

Dzieci chodzą wokół sali. Gdy muzyka cichnie, nauczyciel mówi:

  • Galeria ruchomych figur woskowych: lustro (uczniowie odgrywają z rekwizytem – balonem – scenkę „lustro”)
  • Galeria ruchomych figur woskowych: czytanie książki
  • Galeria ruchomych figur woskowych: wyprowadzenie psa na spacer
  • Galeria ruchomych figur woskowych: pieczenie tortu

(…)

ĆWICZENIE – BALONOWA LOTERIA EMOCJI 

Przygotowanie: każdy balon ma w środku kartkę z nazwą emocji (dzieci nie wiedzą jaką).

🎤 „To twoje zadanie aktorskie na dziś. Ale sza! Tylko ty wiesz, co tam jest.”

🎯 Zadanie: Każde dziecko siada delikatnie na swoim balonie i go przebija Wyciąga karteczkę i czyta emocję – nie pokazuje i nie mówi jej nikomu Prowadząca mówi:

„Zamknij oczy. Poczuj tę emocję. Gdzie mieszka w ciele? Jak oddycha? Jak się porusza? To twoja rola – dziś stajesz się tą emocją!”

 

ĆWICZENIE – SPACER EMOCJI 

Muzyka zmienia się co 1–2 minuty (wesoła, dramatyczna, spokojna) Zadanie: Dzieci spacerują po sali, pokazując swoją emocję: ciałem, krokiem, twarzą – bez słów Prowadząca zatrzymuje muzykę – „Stop!” Dzieci patrzą na siebie i próbują odgadnąć emocje innych Po kilku rundach prowadząca zadaje pytania:

„Kto był jak błyskawica? A kto jak miękki koc? Kogo dotknęła burza, a kto był promieniem słońca?”

ĆWICZENIE – MINI SCENNKI BALONOWE  (15–20 minut)

Dzieci dobierają się w pary lub trójki.

Każdy gra swoją emocję, grupa razem wymyśla krótką scenkę.

Tematy do wyboru:

  • „Na urodzinach”
  • „W szkolnej stołówce”
  • „Na wycieczce”
  • „W sklepie z czarodziejskimi lusterkami”
  • „W klasie podczas niespodzianki”

Zasady: W scenkach nie wolno mówić nazwy emocji! Liczy się gra ciałem, mimiką, energią.

 

Po odegraniu każdej scenki – grupa widzów zgaduje:

„Jakie emocje mogły tam być?”

„Co się zadziało między bohaterami?”

 

ĆWICZENIE NA ZAKOŃCZENIE – WYPUSZCZAMY EMOCJE W ŚWIAT

Nauczyciel:

„Emocje są jak balony – czasem trzeba je przytulić, czasem wypuścić. Ale najważniejsze – trzeba je rozpoznać i zaakceptować.”

Dzieci stają w kole, po kolei mówią jedno słowo: „Czuję się teraz…” (radośnie, spokojnie, dumnie itp.) Na zakończenie – wspólne symboliczne wypuszczenie wyimaginowanego balona w górę. Można też zrobić krótki taniec „balonów emocji” – dzieci poruszają się lekko po sali w rytm spokojnej muzyki, machając rękami jak fruwające balony.

 

 

To była tylko jedna z wielu głębokich zabaw, które uczą  rozpoznawania i wyrażania emocji. Jeśli czujesz, że chcesz więcej takich gotowych scenariuszy, ćwiczeń i inspiracji – stworzyłam coś specjalnego. 

 

To skarbnica 15-tu lekcji, które rozwijają dziecięcą emocjonalność, empatię i siłę wewnętrzną. Znajdziesz tam m.in.: zabawy teatralne i ruchowe karty pracy i pytania do refleksji konkretne narzędzia dla nauczycieli

Zapraszam Cię do ebooka „Z emocją Ci do twarzy”, który znajdziesz tutaj

 

 

Bo edukacja emocjonalna to nie dodatek. To fundament.

 

Shopping Cart
Scroll to Top