Grupa wiekowa: 6 – 10 lat
Czas trwania: 45 minut
Temat: Nasza baza: Tu, gdzie każdy jest bezpieczny i ma prawo do swoich granic
Cel główny: Stworzenie bezpiecznej przestrzeni, wzmocnienie poczucia przynależności i wprowadzenie pojęcia „granica” za pomocą książki „Basia i granice” Zofii Staneckiej i Marianny Oklejak
Cel operacyjny:
- Uczeń potrafi:
- Wysłuchać opowiadania.
- Wskazać, co sprawiało, że bohaterka czuła się źle.
- Podać co najmniej jeden przykład, kiedy ktoś przekroczył jego granicę.
- Aktywnie uczestniczyć w zabawie, trzymając się wspólnie ustalonych zasad.
- Zaznaczyć swoją pozycję na „Mapie Klasy” za pomocą symbolu.
Potrzebne materiały:
- Książka „Basia i granice” Zofii Staneckiej i Marianny Oklejak.
- Duży, zielony koc piknikowy (symbolizujący „bezpieczną wyspę”).
- Duży karton lub plansza o nazwie „Mapa Naszej Klasy”.
- Kolorowe pisaki, naklejki, wycinanki (np. serduszka, uśmiechnięte buźki, znaki STOP).
- Głośnik Bluetooth.
- Pluszowy miś lub maskotka.
Przebieg lekcji:
- Powitanie na „bezpiecznej wyspie” (5 min)
- Rozłóż koc piknikowy. Zaproś dzieci, by usiadły. Powiedz: „Witajcie na naszej wyspie! Tutaj każdy z nas jest bezpieczny. Nikt nas nie skrzywdzi, nikt nie będzie nam dokuczał. Będziemy o to wspólnie dbać”.
- W tle płynie muzyka:
- Powiedz, aby każdy wziął kilka głębokich oddechów, by się wyciszyć.
- Opowieść o Basi i jej granicach (15 min)
- Trzymając w ręku pluszowego misia, zacznij czytać książkę „Basia i granice”. Czytaj z zaangażowaniem, pokazuj ilustracje.
- W trakcie czytania zatrzymuj się i zadawaj pytania, wykorzystując misia jako „rozmówcę”:
- „Jak myślicie, dlaczego Basia nie chciała, żeby ją ktoś przytulał?” (myślenie przyczynowo-skutkowe).
- „Co czuła Basia, kiedy ktoś robił coś, na co nie miała ochoty?” (rozpoznawanie emocji).

- Warsztat „Moja tarcza granic” (15 min)
- Pokaż dzieciom duży arkusz papieru (plansza) zatytułowany „Mapa Naszej Klasy”.
- Powiedz: „Tak jak Basia, każdy z nas ma swoje granice. Teraz każdy narysuje na swojej kartce swoją tarczę. Na tarczy napiszemy lub narysujemy, co nam się nie podoba i czego sobie nie życzymy, np. 'nie lubię, gdy ktoś zabiera mi zabawki’ albo 'nie chcę, żeby ktoś mnie klepał po głowie’.”
- W tle płynie już inna muzyka:
- Zakończenie: Ceremonia „Bezpieczny symbol” (5 min)
- Poproś każde dziecko, aby wybrało jeden symbol (np. naklejkę w kształcie serca, dłoni) i przykleiło go na swojej tarczy.
- Zakończcie lekcję wspólnym okrzykiem: „Jesteśmy bezpieczni! Jesteśmy silni!”.
- Puść muzykę ,która pomoże dzieciom się wyciszyć:
Chcesz więcej? To dopiero początek.
Ten scenariusz to tylko przykład tego, co możesz zyskać. Jeśli szukasz gotowych rozwiązań na cały rok szkolny, które pozwolą Ci skupić się na tym, co naprawdę ważne – czyli na pracy z dziećmi – ten program jest dla Ciebie.
„Mistrz Wychowawstwa” to 60-minutowa konsultacja i aż 38 scenariuszy lekcji wychowawczych napisanych specjalnie pod Twoje potrzeby. Bez szukania pomysłów i planowania na ostatnią chwilę.
Zyskaj spokój, oszczędź czas i stań się
Mistrzem Wychowawstwa w swojej klasie.
To jeden ze scenariuszy, napisanych z dedykacją dla konkretnej wychowawczyni, konkretnej szkoły i klasy.
TY TEŻ MOŻESZ MIEĆ 38 SCENARIUSZY NAPISANYCH POD POTRZEBY TWOJEJ KLASY I TWOJE OCZEKIWANIA:

Pomogę Ci niełatwe tematy ubrać w przyjazne, budujące lekcje.
Bo edukacja emocjonalna to nie dodatek. To fundament.

