Lekcja przeznaczona dla klas 7 SP i wyżej
WOLNOŚĆ to wartość niedoceniana, choć wymieniana i odmieniana na wszystkie przypadki.
Wolność to odpowiedzialność – za swoje granice, za swoje wybory, za klatki – te nadane i te wybrane.
Organizacja sali:
*okna są przyciemnione, na. kolorową bibułą prasowaną lub flizeliną,
*na biurku leżą przygotowane kartki A3 z wydrukowanym rysunkiem wagi na środku i flamastry do pisania, czarna szeroka wstążka (najlepiej rolka),
*pod ścianami są przygotowane nietypowe miejsca do siedzenia, np. worki sako, materace, krzesła nakryte kolorowymi kocami, poduszki,
*unosi się muzyka:
1. Na drzwiach wejściowych do sali powieś kartkę z napisem:
Temat lekcji: O CZYM KAŻDY UCZEŃ WIE, ALE NIE MÓWI GŁOŚNO …
Niech od początku uczniowie poczują się zaintrygowani tym, co się wydarzy.
2. Zadbaj o organizację sali, aby był w niej niecodzienny klimat, by było cicho, ciepło i przytulnie. Dzisiaj, tutaj zadzieją się ważne sprawy, urodzą się ważne myśli, które być może Twoi uczniowie zabiorą ze sobą na zawsze – w dorosłość, może te chwile będą dla nich punktem zwrotnym, punktem odniesienia.
3. Na tablicy napisz wielkimi literami:
Temat lekcji: O CZYM KAŻDY UCZEŃ WIE, ALE NIE MÓWI GŁOŚNO …
4. Poproś, aby uczniowie wygodnie sobie usiedli i zamknęli oczy. Muzyka niech dalej płynie, a Ty czytaj na głos:
Każdy uczeń wie, że wrzesień jest miesiącem decydującym.
To właśnie wtedy tworzą się grupki i paczki.
W szkole trzeba ogarniać, ale też nie za bardzo, żeby inni nie pomyśleli, że się jest prymusem. Na lekcjach należy rozmawiać, ale nie tak, żeby nauczyciel zwracał uwagę, bo wtedy to już cool nie jesteś.
Szkoła polegała na szukaniu równowagi. Szkoła to miejsce, w którym każdy z nas próbuje utrzymać się na powierzchni. Jedni kosztem drugich, inni – dmuchając własne pontony, a jeszcze inni – topiąc się i wypływając na powierzchnię tylko na moment, tylko na oddech.
Szkoła to szukanie równowagi: być kuszącą, ale nie chamsko wyzywającą. Być wygadaną, ale nie dresiarską. Próba znalezienia środka między „nie zależy mi na szkole” a ” chciałabym zdać”. Miedzy tą, która łamie serca, a tą, której tak bardzo na uwadze jednak nie zależy. Między tą, która działa na granicy prawa i pali papierosy za szkołą, a tą, która nie zamierza dostać jedynki z zachowania., bo to już byłby obciach. Równowaga między rozmowami a zapisywaniem notatek. Równowaga między odrobioną i nieodrobioną pracą domową. Między zgłaszaniem nieprzygotowania a jechaniem na oparach fuksa.
Codzienne pokazy cyrkowe. Kroczenie według tajemnego algorytmu, który każdego dnia się zmienia.
I stała pamięć o warunkach przetrwania. Dopasuj się albo zgiń. Bądź piękna albo zgiń.
Bądź odpowiednio sprytna, ale i odpowiednio głupia… albo zgiń. Staraj się, ale nie daj po sobie tego poznać…albo zgiń
Marianna Gierszewska „BYĆ TAK NAPRAWDĘ”, S. 62-23
5. Zapytaj – Kto czuje, że to prawda? – niech podniesie rękę (podnieś ręka pierwsza, to doda uczniom odwagi).
6. Poproś, aby uczniowie podzielili się na dwie grupy – dziewczyn i chłopców (jeśli klasa jest duża, może być kilka grup dziewczyn i kilka grup chłopców).
Niech każda a grup usiądzie w kręgu i wypisze na kartkach A3 z wydrukowaną wagą pośrodku, między jakimi wyborami codziennie balansują w szkolnej rzeczywistości, jakie dylematy widzą u siebie i swoich kolegów.
7. Gdy grupy zakończą pracę, poproś, aby odegrali scenki dramowe. W każdej grupie zostanie wytypowanych 5 osób. Jedna stoi, do każdej dłoni ma przywiązane szerokie czarne wstążki, za które pociąga raz osoba z prawej, raz osoba z lewej. W zależności, po której stronie osoba czytająca odczyta dany wybór – np. PRAWA STRONA: musisz być kuszącą, LEWA: ale nie chamsko wyzywającą.
Warto do tych scen włączyć podkład muzyczny.
Pozostała część klasy patrzy na podsumowanie zadania jak na spektakl.
8. Gdy każda z grup zaprezentuje swoje „rozdzierające wybory”, przyjdzie czas na podsumowanie. Zapytaj uczniów – co czują, jakie refleksje rodzą się w ich sercach. Zapytaj aktorów, jak czuli się odgrywając takie role. Porozmawiajcie o tym, jak ważna jest umiejętność wyznaczania granic.
Szukasz inspiracji dla kolejnych głębokich lekcji?
Zapraszam Cię do skorzystania z kart Pytania do rozmawiania