Nauczyciel kojarzy się z budżetówką, z nudnym, zasiedziałym etatowcem. Gdzież mu tam do przedsiębiorczości?
Takie są obiegowe opinie. Poza ziarnem prawdy, lwia część to krzywdząca generalizacja. Owszem, tacy „zastali” przedstawiciele oświaty także się zdarzają, ale nie częściej niż w innych zawodach. Powiem więcej, aby się w tej branży utrzymać na dobrej pozycji, trzeba być bardzo przedsiębiorczym
Takie są obiegowe opinie. Poza ziarnem prawdy, lwia część to krzywdząca generalizacja. Owszem, tacy „zastali” przedstawiciele oświaty także się zdarzają, ale nie częściej niż w innych zawodach. Powiem więcej, aby się w tej branży utrzymać na dobrej pozycji, trzeba być bardzo przedsiębiorczym
Artykuł ten jest nietypowy. Postanowiłam podzielić się z Tobą lekcjami, jakie wyciągnęłam z lektury najnowszej książki Kamili Rowińskiej. Zdecydowałam się na formę punktową. Myślę, że taka będzie tutaj najbardziej zasadna.
Jak się domyślasz, książka w dużej mierze traktuje o biznesie. Czytając ją, miałam jednak nieodparte wrażenie, że jest kierowana bezpośrednio do mnie, nauczyciela. Wszystkie rady są trafione w punkt. Jestem zachwycona, niestety nadal mało popularnym faktem, jak bardzo szkolnictwo związane jest z dobrym marketingiem. Pisałam już o tej filozofii we wcześniejszych artykułach, TUTAJ, TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ. Myśląc o szkole w ten sposób możemy niesamowicie dużo zyskać. Patrząc na siebie nie tylko przez pryzmat misjonarza, ale i sprzedawcy, wyposażasz się w pakiet skutecznych narzędzi. A przecież o to właśnie chodzi, prawda?
Oto lista ważnych dla mnie lekcji. Mam nadzieję, że i Ty z nich skorzystasz, że będą dla Ciebie inspiracją
-
Wszystko zaczyna się od decyzji. Prawdziwa miłość to nie tylko emocjonalne uniesienia, ale decyzja, która jest stała bez względu na okoliczności. Tak samo jest z pasją. Ona trwa, nawet, gdy pierwszy ogień gaśnie.
-
Start jest nieważny. Liczy się tylko determinacja i meta. Każdy ma jakieś problemy w życiu. Nieważne gdzie zaczynasz, ale ważne jest dokąd dojdziesz. Jeśli nie jesteś szlachetnie urodzony, nie dostałeś spadku po rodzinie i pięciu nadzwyczajnych talentów, ciesz się, bo jesteś w większości Nikt z ludzi sukcesu nie miał takiego startu. Nie porównuj się z innymi, bo nikt nie przeżył Twojej historii i nikt nie przeżyje. Jesteś jedyną osobą, która w Twojej skórze może odnieść sukces lub porażkę. Wybór należy do Ciebie.
-
Trzeba nauczyć się wyciągać lekcje z każdego doświadczenia. Powiem więcej, tak w istocie uczą nas głównie porażki. Nie zamartwiaj się nimi, ale skup na tym, aby nie były w Twoim życiu powtarzalne.
-
Od każdego człowieka możesz się czegoś nauczyć. Nawet jeśli miałeś bardzo ciężkie dzieciństwo, z pewnością jesteś w stanie wyciągnąć jakieś lekcje z zachowania ludzi, którzy Cię otaczali. Wniosek, że nie chcesz iść taką drogą jak oni, to także ważna lekcja.
-
Każdy człowiek ma jakąś swoją życiową misję. Nikt nie pojawił się tutaj przypadkiem. Nikt nie wypełni zadania, które Tobie zostało powierzone.
-
Stwórz szczegółowy biznesplan. Według mnie, na studiach powinny być takie zajęcia, na których adepci oświaty zostaliby poinstruowani o tym, że aby osiągnąć sukces w edukacji, muszą mieć stworzony szczegółowy plan. Oczywiście nie mam tutaj na myśli tylko realizacji podstawy programowej, bo to żaden plan, a już na pewno nie szczegółowy
-
Pomyśl, co Cię wyróżnia na rynku, Ciebie, Twoją firmę, Twój produkt. Co wyróżnia na rynku placówkę, w której pracujesz, Ciebie, jako nauczyciela, Twój przedmiot, a w zasadzie sposób jego nauczania. Czym się różnisz od innych polonistów, matematyków, biologów?
-
Pracuj, pracuj, pracuj! Rozwijaj się, rozwijaj, rozwijaj! Nie bazuj stale na tych samych konspektach zajęć. Ucz się więcej niż Twoi uczniowie. To jasne, że materiał, który im wykładasz znasz doskonale, ale chyba nie chcesz pozostać na etapie swoich uczniów. Oni pójdą dalej, a Ty?
-
Odpowiedzialna postawa odróżnia tych, którzy osiągają wyniki, od tych, którzy ciągle na nie czekają. Jeśli Twoi uczniowie nie zdobywają zadowalających Cię efektów, nie czekaj na cud, ale zmień metodę! Pamiętasz Rona Clarka z „Młodych gniewnych”? To nie tylko filmowa kreacja, on naprawdę istnieje. Założył swoją Akademię, jest autorem książek, w których przedstawia własne, innowacyjne metody. Warto się z tym zapoznać.
-
Aby dojść do poziomu mistrzowskiego, zrób listę wszystkich kompetencji, które będą Ci potrzebne i krok po kroku je nabywaj. Systematycznie, nieustannie, bez końca. Droga do mistrzostwa to proces, a to, co wyróżnia mistrzów, to nieustanny rozwój.
-
Zmiana jest procesem stałym. Nieważne jaki stopień awansu zawodowego teraz posiadasz, potrzebujesz szkoleń. Mało tego, potrzebujesz wprowadzania zmian tuż po powrocie ze szkolenia. Im dłużej zwlekasz, tym bardziej oddalasz się do wyników.
-
Miej stałe tempo pracy, ale zawsze idź do przodu. Systematycznie, sukcesywnie. Codziennie rób jeden krok, który przybliży Cię do obranego celu.
-
Bądź typem długodystansowca! Nie zniechęcaj się, jeśli nie widzisz od razu upragnionych efektów. Pozbądź się upośledzenia pokolenia instant.
-
Oceniaj swój sukces poprzez pryzmat tego, z czego musiałeś zrezygnować, aby to osiągnąć. Im większy sukces, tym większa cena.
-
Publikuj przede wszystkim unikalne treści, w których klient uzyska odpowiedzi na swoje pytania. Słuchaj pytań uczniów i odpowiadaj na nie. Przede wszystkim nie wolno Ci zignorować pytania: „Po co się tego uczymy?”
-
Klient potrzebuje 11.bodźców, aby dokonać zakupu. Ty sprzedajesz idee, i schemat się tutaj nie różni. Jednokrotne zachęcenie ucznia do lektury, naprawdę nie wystarczy. Tutaj znajdziesz kilka gotowych propozycji PODPOWIEDZI JAK Z UCZNIA ULEPIĆ CZYTELNIKA.
-
Szanuj ludzi i relacje, które nawiązujesz. Kontakty z rodzicami Twoich uczniów powinny być nie tylko poprawne, ale przynajmniej dobre. One budują Twoją więź z uczniami (jeśli chcesz zgłębić ten temat, polecam Ci artykuł o BUDOWANIU RELACJI) Bez więzi nie ma prawdziwego wpływu. A przecież Ty chcesz być człowiekiem wpływu, prawda?
-
Dobro zawsze powraca, w biznesie także! To co dopiero w szkole
-
Możesz odrobić utracone pieniądze, jednak nie możesz odzyskać czasu, który trwonisz. W pierwszej kolejności skupiaj się tylko na priorytetowych zadaniach – nauczaniu i wychowaniu (pozwoliłam sobie na skrót myślowy, bo nie ma czegoś takiego jak nauczanie czy wychowanie, o czym też już wspominałam), nie marnuj czasu na sprawy, które możesz „nadgonić” później.
-
Działaj bez pustych przebiegów! Łącz kilka aktywności jednocześnie, np. na wyjściu koła wolontariackiego omów przygotowanie nadchodzącej akademii (zazwyczaj Ci aktywni uczniowie działają w kilku organizacjach jednocześnie), ustal aktualną gazetkę; na konferencji postaraj się wykorzystać swoją podzielną uwagę i uzupełnij dokumentację (to akurat nauczyciele mają opanowane do perfekcji ).
-
Jak pracujesz, to pracuj. Nie marnuj swojej energii na uprawianie politycznego malkontenctwa w pokoju nauczycielskim, ale wykorzystaj ten czas na poszukanie realnego rozwiązania. Marudzeniem niczego nie zmienisz, no, może poza nastrojem własnym i słuchaczy.
-
Ustal dokładny czas na wykonanie każdego zadania i trzymaj się go! Technikę pomodoro polecam szczególnie podczas tych niedydaktycznych godzin pracy, spędzanych po nocach w domu. To naprawdę dyscyplinuje
-
Dobieraj do współpracy takich ludzi, którzy szanują Twój czas. Z reguły nauczyciele maja w sobie tendencję do wiecznego poświęcania się dla innych. Piękna idea, ale nie zawsze sensowna. Ci, którzy nie szanują Twojej pracy, ani czasu i tak tego nie docenią, patrz: nie skorzystają. Myśl o tym nie tylko w kategoriach ucznia, rodzica, ale też kolegi z pokoju nauczycielskiego.
-
Podziel swój kalendarz na ważne dla siebie obszary i trzymaj się tego! Systematycznie, konsekwentnie, z dyscypliną. Jeśli zapomnisz o tym, że jesteś przede wszystkim człowiekiem, a nie nauczycielem, możesz się spalić zanim zabłyśniesz. Polecam Ci artykuł o tym, CO ZROBIĆ, ABY SIĘ NIE WYPALIĆ.
-
Nie bądź Zosią Samosią! Nie chcesz chyba powiedzieć: – A kto głupi jest? – Ja sama! Samodzielnie możesz zrobić pewne rzeczy szybciej, lecz z zespołem zawsze zajdziesz dalej. Zespół jest niezbędny, aby wznieść biznes na poziom mistrzowski. Jeśli chcesz osiągać spektakularne edukacyjne wyniki, musisz działać zespołowo. A drużynę masz sporą: uczniów, rodziców, nauczycieli.
-
Chcesz mieć silny zespół? Bądź silnym liderem! Im jesteś silniejszy, tym silniejsi ludzie lgną do Ciebie. Jeśli jesteś słaby, pójdą za Tobą tylko słabi. Im jesteś silniejszy, tym silniejsi uczniowie wyfruną spod Twoich skrzydeł.
Buduj siebie, wymagaj od siebie, bądź zdyscyplinowany, skuteczny i stawaj się przykładem dla innych. Wymówki nie istnieją, liczy się tylko efekt!
Jeśli czujesz się zmotywowany, zostaw proszę swój komentarz. To dla mnie ważny ślad Twojej obecności
* Wszystkie cytaty pochodzą z recenzowanej książki.