1. W ramach rozgrzewki dla mózgu wyświetl swoim uczniom obrazek przedstawiający „iluzję kolorów” i poproś ich, aby jak najszybciej odczytali właściwe nazwy barw.
2. Przed lekcją przygotuj dla każdego ucznia pięć kredek lub pięć kolorowych kartoników – czerwony, niebieski, fioletowy, brązowy, pomarańczowy.
3. Zapytaj ich o znaczenie tych barw, jak oni je odbierają lub jakie mają wyobrażenie o tych kolorach.
Przykładowo: czerwony kojarzy się z miłością, niebieski z przyjaźnią, itd.
4. Kolory są wykorzystywane w każdej dziedzinie życia. Myślimy kolorami. Powiedz swoim uczniom, że dzisiaj chciałbyś/chciałabyś, aby o rozprawce pomyśleli jak o palecie różnych barw. Odczytaj symbolikę tych kolorów we współczesnym świecie logotypów i reklamy:
Czerwień to najbardziej jaskrawy i widoczny kolor, jest także najbardziej pobudzający — dlatego często wykorzystywany jest w reklamie by przykuć uwagę. Czerwień symbolizuje działanie, przygodę, energię, niebezpieczeństwo (znaki drogowe), miłość (serce, czerwona róża), pasję (płomienne uczucia), wigor i siłę (kolor krwi). Podobno pobudza apetyt (logo McDonalds). To także symbol życia i sprzecznych, skrajnych emocji, piękna i witalności. Prawdopodobnie najlepszym przykładem czerwonego logo jest Red Bull, który kojarzy się z energią, siłą, działaniem, ekscytacją i przygodą. Czerwień jest też wykorzystywana przez firmy i instytucje charytatywne i związane ze zdrowiem (symbol szpitala, Czerwony Krzyż, Czerwony Półksiężyc). W Europie Środkowej kolor kojarzony z komunizmem (Armia Czerwona, symbol sierpa i młota) i lewicą. W bliskim kontekście czerwień kojarzona jest z rewolucją, wojną, walką (rękawice bokserskie) i zniszczeniem.
Niebieski to najpopularniejszy kolor w grafice i designie, a także najczęstszy ulubiony kolor ludzi. Barwa ta przywodzi na myśl spokój, stabilność, sukces, pewność, lojalność i bezpieczeństwo — dlatego tak wiele firm używa tego koloru. Barwa często wykorzystywana w logach instytucji rządowych, urzędów, banków i największych korporacji (np. IBM). Z drugiej strony niebieski jest jedną z najzimniejszych barw, w tym kontekście kojarzy się z niebem, otwartą przestrzenią, oceanem. Niebieski jest także symbolem przyjaźni.
Kolor luksusu, elegancji, przepychu, wspaniałości, ceremoniału, szlachetności i duchowości (szaty biskupie). Fiolet i purpura są częstym kolorem wykorzystywanym przez firmy związane z edukacją i dobrami luksusowymi. Jest też wyznacznikiem dobrej jakości (np. tło na opakowaniu czekolad Milka). Jako kolor rzadko występujący w naturze, uważany jest za symbol ekstrawagancji i próżności.
Brązowy wskazuje na naturę, użyteczność. Jest symbolem spokoju, powagi, ciepła, neutralności i niezawodności. Najbardziej znanym brązowym logiem jest logo firmy kurierskiej UPS (podkreślenie użyteczności i niezawodności). Jest też wykorzystywany w logach firm prawniczych i budowlanych.
Kolor pomarańczowy to barwa młodości, kreatywności, lekkości i aktywności. Symbolizuje zabawę, entuzjazm i jowialność (peruki klaunów, stroje nadwornych błaznów). Jest to barwa wykorzystywana w logach firm, które zajmują się rozrywką i zabawą, lub firm których klientami są dzieci i młodzież. Pomarańcz jest jaskrawym kolorem, widocznym w półmroku. Z tego też powodu jest używany jako barwa ostrzeżeń, ratownictwa (koło ratunkowe, ratownicy na kąpieliskach). Jest także kolorem jesieni i święta Halloween (dynie).
5. Podaj temat lekcji: ROZPRAWKA W PRYZMACIE KOLORÓW
6. Rozdaj uczniom zakreślankę.
Pobierz ZAKREŚLANKĘ
7. Kiedy uczniowie zakończą pracę, sprawdźcie, czy wszystkie wyrazy zostały odnalezione.
8. Następnym zadaniem będzie odnalezienie w zakreślance (pogrupowanie) synonimów do słów:
TEZA: teoria, idea, założenie, zapatrywanie, decyzja, głos, koncepcja, stwierdzenie
ARGUMENT: dowód, pretekst, powód, motyw, racja, atut, fakt
Bank słów jak najbardziej można uzupełnić, np.
TEZA: optyka, perspektywa, światopogląd, spojrzenie
ARGUMENT: uzasadnienie, punkt widzenia, przyczyna, informacja
9. Poproś, aby uczniowie pokolorowali wszystkie synonimy tezy i argumentu. Niech w ten sposób dobiorą kolory, aby potrafili uzasadnić swój wybór sugerując się poznaną symboliką barw w reklamie.
10. Kolejnym zadaniem Twoich uczniów będzie napisanie rozprawki na temat: Czy kolor ma znaczenie?
Nie narzucaj źródeł ani doboru argumentów. Zostaw im dowolność.
11. Gdy już skończą pisać, niech ocenią swoją pracę w pryzmacie barw i pokolorują każdą jej cząstkę na dany kolor (nadal niech korzystają tylko z tego zestawu barw, który został określony na początku zajęć).
Przykładowo :
wstęp – pomarańczowy (ponieważ jest lekki i kreatywny)
teza – czerwona (ponieważ pobudza do myślenia)
najsilniejszy argument – fioletowy (ponieważ jest najwyższej jakości)
pozostałe argumenty – brązowe (ponieważ są bardzo użyteczne)
zakończenie – niebieskie (ponieważ udowadnia stabilność myślenia)
Jak Ci się podoba takie podejście do rozprawki? Skorzystasz?
ŹRÓDŁO:
Sebastian Kończak, Co znaczą kolory czyli symbolika barw, http://blog.psboy.pl/2013/07/co-znacza-kolory-symbolika-barw/