21 kwietnia mamy Światowy Dzień Kreatywności i Innowacji, z tej okazji możemy poszaleć na lekcjach z różnymi pomysłami. To będzie lekka lekcja, jak na FitEdukację przystało.
Bo my mamy tylko stworzyć warunki do uwolnienia kreatywności, jaka drzemie w naszych uczniach.
Dlatego przede wszystkim zadbamy i przestrzeń i klimat.
Organizacja sali:
*przez środek sali są ułożone stoły z bazarkiem (rzeczy przyniesione przez uczniów),
*okna są przyciemnione, na. kolorową bibułą prasowaną lub flizeliną,
*na parapetach lub stołach bazarkowych stoją zapalone zapachowe świece,
*pod ścianami są przygotowane nietypowe miejsca do siedzienia, np. worki sako, materace, krzesła nakryte kolorowymi kocami, poduszki.
„Tylko ci, którzy ryzykują pójściem za daleko, mogą odkryć, jak daleko można pójść” — T.S. Eliot
1.Zapowiedz tę lekcję z wyprzedzeniem. Poproś, aby każdy z uczniów przyniósł na zajęcia dwie drobnostki, małe rzeczy, których sam już nie potrzebuje, np. szklane kulki, muszelki, małe zabawki, itp. Będą one potrzebne do utworzenia bazarku różności, coś na zasadzie pchlego targu. Warto na te zajęcia wybrać dużą salę, nawet gimnastyczną.
2. W sali, w której odbędą się zajęcia, zadbaj wcześniej o niecodzienny klimat. Możesz prasowaną bibułą wykleić okna, aby światło było kolorowe, może z każdego okna inna barwa.
Proponuję, aby sala była sala zamieniał się w bazarek, aby stoły były połączone w dwa rzędy, miedzy nimi niech będą alejki do przechodzenia, a na stołach oczywiście będą leżały wszystkie przedmioty przyniesione przez uczniów.
Na stołach mogą gdzieniegdzie palić się zapachowe świece, a tle płynąć muzyka.
Kreatywność rodzi się w ciszy i spokoju: kiedy zatrzymujemy wir zdarzeń i nasłuchujemy głosu dochodzącego z własnego wnętrza. Człowiek z nowymi pomysłami jest wariatem, dopóki nie odniesie sukcesu. Aby malować, musisz zamknąć oczy i zacząć śpiewać. Wyobraźnia jest początkiem tworzenia.
Artystyczna RANDKA
3. Przywitaj uczniów przed salą, powiedz, że zapraszasz ich na bazarek kreatywności. Ich zadaniem jest przejść się po sali i obejrzeć uważnie w ciszy wszystkie przedmioty. Dopiero za trzecim okrążeniem wybierają jeden przedmiot, który przykuwa ich uwagę.
4. Zaproś uczniów, aby zabrali sobie podkładkę z czystą kartką i ołówkiem, usiedli sobie wygodnie. Zorganizuj wcześniej różne miejsca, na tyle, na ile sobie możesz pozwolić – worki sako, materace, koce na krzesłach, chodzi o to, aby to było coś innego niż tradycyjna ławka.
REFLESJA na własnym wyborem
5. Następnie zaproś uczniów do tego, aby patrząc na wybraną rzecz, odpowiedzieli pisemnie na pytania – dopiero w tym momencie je wyświetl/ odsłoń, aby wcześniej nie sugerowali się nimi przy wyborze przedmiotu.
1/ Co w tym przedmiocie przykuło Twoją uwagę?
2/ Wyobraź sobie, że o tym przedmiocie jest książka – fabularna lub dokumentalna. Jaki mogłaby mieć tytuł?
3/ Znalazłaś/ znalazłeś się w obcym mieście, nie masz środków, a czujesz ogromny głód. Masz tylko tę jedną rzecz. Postanawiasz ją sprzedać, aby móc kupić obiad. Jak ją zareklamujesz?
Metoda SCAMPER
6. Używana jest do generowania nowych pomysłów i kreatywnego myślenia nad istniejącymi produktami, procesami lub pomysłami. Skupia się ona na 7 różnych technikach, a każda z nich oznacza określoną kreatywną strategię:
S – Substitute (zastąp)– celem jest zastanowienie się, co można wymienić i zastąpić w danym pomyśle
C – Combine (połącz) – polega na łączeniu danego pomysłu z innym
A – Adapt (dostosuj) – sprawdzamy, czy są dostępne rozwiązania, które pomogą nam w rozwiązaniu problemu i stosujemy je w naszym pomyśle
M – Modify (modyfikuj) – zmieniamy kolor, wygląd, rozmiar lub kształt
P – Put to Another Use (wykorzystaj w innym celu) – Zmień grupę docelową, sposób korzystania z danej rzeczy/projektu
E – Eliminate (wyeliminuj) – Sprawdź, czy wszystkie elementy są niezbędne, a jeśli nie to pozbądź się
tych niepotrzebnych
R – Reverse (odwróć) – Postaw na głowie cały projekt, zmień co tylko się da
Zaproś uczniów do tego, aby popracowali teraz tą metodą.
S – Każdy uczeń zastanawia się, co można ulepszyć, wymienić w przedmiocie, który wybrał.
Przykład: Talerz zamiast okrągły mógłby być kwadratowy.
C – Uczniowie łączą się w pary i w ten sposób łączą w pary przedmioty, czyli pomysły.
Przykład: Kwadratowy talerz można połączyć z małą piłeczką, kangurkiem, który będzie się po nim turlał, tworząc osie symetrii.
A – Sprawdzanie w praktyce, czy pomysł działa.
Przykład: Kładziemy piłeczkę na talerz i tak nim manewrujemy, aby kangurek przecinał osie symetrii. Wyciągamy wnioski.
M – Mówimy o tym, że dobrze byłoby dodać do projektu sznurek i pinezkę.
Przykład: Gdyby przyczepić kangurek pinezką do sznurka, można nim bardziej precyzyjnie manewrować.
P – Zmieniamy grupę docelową.
Przykład: Grupą docelowa już niekoniecznie będą uczniowie, którzy chcą poćwiczyć zakreślanie osi symetrii, a artyści, którzy będą chcieli narysować piłkę na talerzu z różnej pespektywy.
E – Pozbywamy się sznurka i pinezki, już nie są potrzebne.
Przykład: Zostawiamy tylko talerz i piłeczkę.
R – Postaw projekt na głowie, odwróć co tylko się da.
Przykład: Kładziemy kangurka na stół, przykrywamy go talerzem. Zastanawiamy się, co możemy zrobić, aby go zobaczyć. Laser? Rysunek rzutu przestrzennego?
I już generują się nowe pomysły.
Przykład SUKCESU w projektowaniu wynalazków
7. Z pewnością uczniowie spotkają się z tym, że nie wszystkie ich pomysły będą od razu genialne, ale nie o to chodzi. Dlatego właśnie lekcja nosi temat:
Wielkie niedoskonałe działanie!
Możesz zaprezentować im książkę, nawet odczytać jakiś fragment, „Niesamowite przygody wynalazców”, która dodaje otuchy i motywacji, by tworzyć, dla samego tworzenia, do popełniania błędów, z których rodzą się genialne odkrycia, chociaż ostatecznie mają innych kształt, niż zakładaliśmy pierwotnie.
Wynalazcy są postaciami fascynującymi. W jaki sposób można wpaść na pomysł stworzenia koła, teleskopu czy komputera? Jak dochodzi się do skonstruowania przedmiotu czy opracowania technologii, która zmienia nasze przyzwyczajenia i przeobraża społeczeństwo? Ileż trzeba cierpliwości, pracy, geniuszu, a także… szczęścia!
Oto portrety niesamowitych wynalazców, którzy zmienili świat: od Archimedesa i jego machin wojennych do Tima Bernersa-Lee i sieci WEB, poprzez Tomasza Edisona, twórcę niezliczonych patentów, i małżeństwo Benzów wraz ich automobilem. Ich życie to niestudzone eksperymentowanie, zaciekła rywalizacja, śmiałe pokazy, podczas których nieraz ryzykowali, słowem niesamowita przygoda! Ta wspaniale ilustrowana książka pozwala przenieść się w czasie i uchylić drzwi ich pracowni.
Podglądajcie! Wolno!
Dwanaście rozdziałów, z których każdy składa się z noty biograficznej i opowiadania!
Archimedes
Jan Gutenberg
Leonardo da Vinci
James Watt
Bracia Montgolfier
Alessandro Volta
Tomasz Edison
Bracia Lumiere
Alexander Bell
Małżeństwo Benzów
Stephanie Kwolek
Tim Berners-Lee
Metoda POSTMANA
8. Kolejną metodą, jaką warto w temacie kreatywności i innowacyjności wykorzystać, jest kwestionariusz Postmana. Przygotowałam na ten temat osobną lekcję.
Zabawa w kreatywność – trening kompetencji przyszłości – scenariusz lekcji
*** Najważniejszą zasadą tej lekcji jest, aby każde zadanie było wykonane pisemnie, odręcznie.
Gdy przykładamy długopis do kartki, nie tylko zapalamy światło – podkręcamy też ogrzewanie. Pisanie odręczne pomaga nam jednocześnie myśleć i czuć.
Kreatywność i pisanie mają ze sobą wiele wspólnego. Jeśli ten temat Cię interesuje, jeśli lubisz zbierać różne inspiracje do prowadzenia swoich innowacyjnych zajęć, zapraszam Cię na dwumiesięczne wyzwanie
FitBelfer – Ścieżka twórczego planowania