Zabawa w kreatywność – trening kompetencji przyszłości – scenariusz lekcji

CELE ZAJĘĆ:

  • Zakwalifikowanie kreatywności do umiejętności, a nie cechy stałej.
  • Rozbudzenie myślenia pytajnego.
  • Zbudowanie przekonania, że kreatywność można trenować.
  • Wymyślanie niewynalezionych wynalazków.
  • Praca z Kwestionariuszem Postmana.

 

1. Powiedz uczniom, że ich zadaniem będzie rozpoznanie tematu dzisiejszych zajęć. Pokaż im film i zapytaj, jak mogliby go zatytułować jednym słowem.

 

 

2. Zadaj uczniom pytania: Co to jest kreatywność? Do czego nam jest potrzebna? Czy można ją ćwiczyć?

Następnie, omówcie slajd, na którym widać, że jest to tak samo nabyta umiejętność jak czytanie czy liczenie. To bardzo uwalniająca wiedza. Ściąga z nas presję generowania na już niebywałych pomysłów. Twórcze myślenie się trenuje.

 

WYŚWIETL SLAJD 1

 

3. Zabawa : FALA MYŚLI

 

Powiedz uczniom, że będziesz teraz mówić pary wyrazowe, które zrodzą w ich głowach różne skojarzenia. Niech napiszą na czacie, co według nich może być:

 

pomarańczowe i okrągłe (np. pomarańcza, mandarynka, pomidorek koktajlowy)

delikatne i zielone

gorące i niesmaczne

krótkie i drogie

błyszczące i śmieszne

ekologiczne i brzydkie

 

 

Oczywiście można do każdego zestawu dodawać dookreślenia,  co podniesie poprzeczkę, np. pomarańczowe, okrągłe i włochate 😉

 

Warto zaznaczyć, że najpierw w naszej głowie pojawią się same oczywistości. Ale to dobrze, wszystko z nami w porządku 😉 Po prostu umysł musi wypluć schematy, aby pojawiły się zaskakujące pomysły.

 

4. Zabawa : MĄDRE PYTANIA DO GŁUPICH BAJEK

Wytłumacz uczniom ideę tej zabawy. W dzieciństwie poznajemy różne bajki czy baśnie, które mają w sobie pewne luki, paradoksy czy inne niedorzeczności. Gdy jesteśmy dziećmi naszą naturalną umiejętnością jest myślenie pytajne i podważanie wszystkich absolutów lub chociaż zadawanie pytania „dlaczego?”. Z wiekiem takie podejście do życia u nas zanika. Z różnych powodów. Zaczynamy wierzyć we wszystko, co nam jest podane „ z góry” i jesteśmy coraz mniej krytyczni. To bardzo mocno nadwątla naszą kreatywność, ale i wewnątrzsterowność.

Dlatego teraz będziemy zdawać jak najwięcej pytań, do bajek, które są uznane za kanon literatury dziecięcej.

 

WYŚWIETL SLAJD 2

 

Przykładowe pytania:

Co to za matka/dlaczego, która wysyła małą dziewczynkę samą do lasu?

Dlaczego matka nie poszła sama albo z córką?

Jak babcia i wnuczka zmieściły się w brzuchu wilka?

 

WYŚWIETL SLAJD 3

 

Przykładowe pytania:

 

Dlaczego w bajce dla dzieci jest mowa o kanibalizmie?

Jak to jest możliwe, aby mieszkać w chatce z piernika?

Skoro baba Jaga potrafiła sobie wyczarować chatkę z piernika, dlaczego nie wyczarowała sobie chłopca do zjedzenia, tylko czekała na prawdziwego Jasia?

 

 

5. Zabawa: NIEWYNALEZIONE WYNALAZKI

 

Porozmawiajcie o Waszych pomysłach na różne wynalazki. Z pewnością każdy chociaż jeden taki w życiu wymyślił, np.

samopiszące pióro

samoschnący parasol

mechanizm wyłączający wszystkie telefony komórkowe w auli, szkole, w teatrze

 

A teraz czas podejść do tych pomysłów poważnie, a nie tak jak zawsze, z przymrużeniem oka. Z takich przecież konceptów zrodziły się startupy.

 

Zaproś uczniów, aby przyjrzeli się swoim pomysłom wg Kwestionariusz Postmana. Najlepiej by było, gdyby wykonali to zadanie pisemnie, a następnie chętni zaprezentowali swoje wynalazki.

 

WYŚWIETL SLAJD 4

 

6. W ramach podsumowania lekcji, proponuję obejrzeć film i porozmawiać o jego przesłaniu.
Film „Alike”

 

7. Ponieważ kreatywność warto trenować codziennie, zaproś uczniów do pewnego wyzwania.

 

WYŚWIETL SLAJD 5

 

Wyzwanie polega na tym, aby przez tydzień starać się codziennie coś robić inaczej niż zwykle, np. umyć zęby lewą ręką (jeśli standardowo myje się prawą;-)), przygotować na obiad coś zupełnie nowego, przeczytać rozdział od tyłu (lub chociaż stronę), itp.

 

Po tygodniu opowiedzcie sobie, co zrobiliście inaczej. To będzie świetna inspiracja!

 

 

Treści rozwojowe dla nauczyciela i rodzica:

1. Polecam książkę „Gotowi na zabawę w biznes? STURTUP!” Krystian Gontarek i Krzysztof Gontarek

Jesteś nastolatkiem, który ma głowę pełną marzeń? A może spełniasz się w roli troskliwego rodzica, który chce pomóc dziecku rozwijać pasje? Jeśli na jedno z powyższych pytań odpowiedź brzmiała „tak!”, „Gotowi na zabawę w biznes? Startup!” to lektura, po którą warto sięgnąć.

2. Dosyć szeroko opowiadam o tej książce w podcaście:

 

Jeśli ten scenariusz jest w Twojej ocenie wartościowy, udostępnij proszę dalej ten wpis, poślij komuś, kto skorzysta 🙂

 

A jeżeli chciałbyś, chciałabyś mieć dostęp do pliku co najmniej sześciu takich scenariuszy, zapisz się na bezpłatną konsultację, podczas której opowiem Ci o mojej propozycji.

 

 

Chcę się zapisać, na bezpłatną konsultację zajęć FitEdukacji

 

Każda osoba, która zapisze się na konsultację, otrzymuje w prezencie pakiet slajdów i Kwestionariusz Postmana w wersji PDF.

 

 

 

Przewiń do góry