Myślimy obrazami. Dzięki wizualizacji szybciej zapamiętujemy i szybciej wyciągamy wnioski. W proces uczenia się warto też włączyć emocje. Obrazy i muzyka = powtórka z epoki. Zaczynamy
Takie ćwiczenie warto przeprowadzić dopiero wtedy, gdy uczniowie mają przyswojoną wiedzę o antyku. Pomysł jest wart realizacji tylko przy lekcjach podsumowujących lub przypominających.
Wykorzystamy tutaj luźną metodę skojarzeń.
1. Zapytaj uczniów, co wyświetla się w ich głowach, gdy słyszą hasło: antyk. Zapisz wszystkie skojarzenia na tablicy. Każdy uczeń może podać tylko jedno.
2. Włącz teledysk.
3. Poproś uczniów, aby podali kolejne zagadnienia, które warto pamiętać ze starożytności. Dopisz je do notatki na tablicy.
4. Rozdaj uczniom karty pracy. Możesz wykorzystać te, które już przygotowałam lub stworzyć własne. Wystarczy tylko, abyś wkleił kilka obrazów z epoki lub o epoce. Znajomość autorów i tytułów nie jest konieczna, ponieważ nam przyświeca zupełnie inna idea.
5. Poproś, aby przyjrzeli się zamieszczonym reprodukcjom i odnaleźli w nich jak najwięcej szczegółów związanych z antykiem. Następnie niech zapiszą wszystkie swoje myśli luźnym łańcuchem skojarzeń, tylko hasłowo.
Możesz włączyć teledysk, który będzie uczniom towarzyszył podczas pracy.
6. Po 5.–10. minutach karty pracy mogą wyglądać np. w ten sposób.
Oczywiście to tylko przykład, bo każda mozaika skojarzeń powinna wyglądać inaczej
7. Poproś, aby teraz w parach, tak jak siedzą, skonsultowali swoje zapiski. Niech uzupełnią swoją mozaikę o hasła kolegi/koleżanki. Można się pokusić, aby nanieść je już innym kolorem.
8. Kolejny etap to będzie praca w czwórkach. Na takich samych zasadach – konsultacja, rozmowa, uzupełnianie notatki.
9. Na koniec niech wybrana osoba z każdej grupy przedstawi tok myślowy, którym podążała. I znowu można nanieść kolejne zmiany w notatce.
10. Ty podczas całego ćwiczenia tylko nadzorujesz proces. Możesz poprosić o rozwinięcie danej myśli, zagadnienia (co byłoby wskazane!) czy procesu myślowego.
Dzięki tej metodzie efekt końcowy zawsze będzie inny, ale zdecydowanie trwalszy niż bezmyślne zapisywanie narzuconej notatki w punktach o najważniejszych wydarzeniach i hasłach programowych epoki.
Polecam też ciekawe podsumowanie antyku, które można zaproponować uczniom, aby zaznajomili się z nim samodzielnie.