Jestem nauczycielem, który poszukuje niepowtarzalności. Pisałam więcej na temat w pierwszej części tego artykułu. Wspominałam w nim także o stanie świadomości, podświadomości i nieświadomości.
Na oznaczenie każdego z tych stanów umysłu używam kolejno symboli: trójkąta, kwadratu i koła. Poniższy diagram przedstawia je razem. Strzałka wskazuje kierunek myśli do wewnątrz, od przyjęcia informacji do jej przetworzenia, a następnie na zewnątrz, w postaci tworzonych, wyrażanych i przekazywanych przez dziecko idei.
W istocie każdy z nas ciągle w ułamku sekundy przeskakuje z jednego z tych trzech stanów do drugiego wskutek nieustannej stymulacji odbieranych przez nas bodźców czuciowych.
Te wzorce funkcjonują we wszystkim, co robimy. One wyznaczają najwygodniejszy i najskuteczniejszy sposób uczenia się. Decydują o tym, że umysł Johnny’ego to skrzypce, a jego matki – trąbka.(1)

Indywidualne wzorce myślenia w pigułce:

SRW – Przewodnik stada
 
SŁUCH w świadomości
- osoba elokwentna, wygadana,
 - ma bogate słownictwo,
 - dużo gestykuluje,
 - często improwizuje,
 - zdolny dyskutant, używa logicznych argumentów,
 - tryska humorem, jak z rękawa sypie anegdotami,
 - potrzebuje mówienia, żeby żyć,
 - nawet jak milczy to mówi, wydaje z siebie różne odgłosy: pomrukuje, pogwizduje, podśpiewuje,
 - w gniewie krzyczą, kłócą się,
 - nieświadomie ranią słowami kiedy mówią coś nieprzemyślanego,
 - niby to wzorzec niewrażliwy na słowa (trafiają one do świadomości) ale gdy słyszy uwagi związane z jego ruchem czy wzrokiem, może to wzbudzić jego głębsze uczucia, szczególnie jeśli chodzi o wygląd osoby bądź sposób wykonywania przez nią pewnych czynności,
 - odtwarza to co usłyszy słowo w słowo,
 - jako dziecko wcześnie „czyta” (tak długo słucha bajek, że zna je na pamięć).
 
RUCH w podświadomości
- dużo się porusza, energia tkwi tuż pod skórą,
 - generalnie lubi sporty, przede wszystkim grupowe,
 - lubi rywalizację, musi być najlepszy,
 - gdy się cieszy to skacze, gniewając – tupie nogami,
 - pieszczoch,
 - ma silne, zwarte ciało,
 - świetna koordynacja słuchowo – ruchowa,
 - dobry instruktor, umie wytłumaczyć jak coś zrobić,
 - świetnie rozumie słowne instrukcje,
 - dzieci potrzebują dużo ruchu, męczy je siedzenie w szkolnej ławce,
 - niezależny w podejmowaniu decyzji, bardzo dobrze jeśli jako dziecko może uczestniczyć w podejmowaniu decyzji domowych (co na obiad, jakie wakacje), wzmacnia to jego poczucie wartości.
 
WZROK w nieświadomości
- marzyciel,
 - bardzo żywa wyobraźnia,
 - jak coś widzi to czuje to na głębokich poziomach,
 - ma niekonwencjonalne wizje,
 - problemy z czytaniem i pisaniem,
 - nie lubi czytać,
 - jeżeli jako dziecko nie zainteresuje się czytaniem to literowanie jest dla niego żmudną czynnością co szybko męczy wzrok,
 - przed telewizorem się wyłącza, telewizor przyciąga jego wzrok i generalnie nic nie słyszy,
 - wyczulony na poziom i jakość tego co ogląda,
 - siada przed telewizorem na wybrany program, ale potem ogląda ciurkiem to, co leci,
 - ma problemy z pisaniem, zwłaszcza z poprawnością ortograficzną,
 - wzrok szybko się męczy,
 - ma wokół siebie bałagan, w którym świetnie się orientuje,
 - kolekcjonuje wszystko: guzik, piórko, kamyczek,
 - jego rysunki są pełne artyzmu,
 - wybredny jeśli chodzi o strój, ubranie inne niż u wszystkich, ekscentrycy,
 - widzą rzeczy całościowo, mogą zajmować się wystrojem wnętrz.
 
NAUKA
- dziecko powinno złapać bakcyla czytania,
 - pasjonuje się książkami, w których jest ruch, dynamika, ciekawe konstrukcje słowne, cięty język, awanturnicy, bohater podobny do niego,
 - do nauki wprowadzić ruch: fotel bujany, wskaźnik, pisanie palcem po plecach, dotyk i gestykulacja pomagają,
 - uczy się poprzez wymawianie,
 - areszt domowy nie jest wskazany, żeby się uczyć musi mieć dużo ruchu,
 - do pisania potrzebuje dużych kartek papieru, tablic,
 - musi koić wzrok obserwując na przykład coś naturalnego,
 - wprowadzić muzykę do nauki,
 - lubi wykresy, wzory, duże obrazki w tekście,
 - dziecko zachęcać do mówienia swoimi słowami,
 

WRS – Wszędobylski obserwator
 
WZROK w świadomości
- chłonie oczami świat,
 - czuje to, co widzi,
 - ma problemy z podjęciem decyzji,
 - najpierw obserwuje a potem naśladuje,
 - żarliwy czytelnik, ale czytanie na głos go rozprasza,
 - jest to wzorzec dyslektyczny, ale gdy dziecko nauczyło się czytać nim poszło do szkoły to jest to dla niego naturalny sposób przyswajania informacji,
 - lubi rysować, robi to dobrze,
 - organizuje sobie pracę na piśmie,
 - łatwo nawiązuje kontakt wzrokowy i go utrzymuje,
 - zamykają oczy lub patrzą w górę gdy myślą,
 - raczej ładnie piszą,
 - zadaje dużo pytań, jest dociekliwy/a
 - zapamiętuje twarze nie nazwiska,
 - bardzo dobrze się uczy pisząc (robi ściągi ale ich nie używa),
 - łatwo się uczą ze słowa pisanego, z tabel i wykresów, bez ustnych objaśnień,
 - przesadnie dba o szczegóły, często umyka jej pewna wizja całości,
 - osoba pedantyczna w ubraniach i przedmiotach,
 - wszystko ma swoje miejsce.
 
RUCH w podświadomości
- energia tuż pod skórą,
 - doskonała koordynacja wzrokowo ruchowa,
 - typ sportowca,
 - wiąże sport z uczuciami i emocjami,
 - lubi być widocznym, pokazywać się,
 - łatwo naśladuje ruchy,
 - lubi rozbierać przedmioty na elementy pierwsze by zobaczyć jak coś działa,
 - złość okazuje gestem, bądź poprzez bodźce wzrokowe – spojrzenie lub napis,
 - osoba nastawiona na współpracę, lubi i umie pracować w grupie.
 
SŁUCH w nieświadomości
- istotne jest, aby w procesie uczenia nie był/a krytykowana
 - ustne wyjaśnienia w procesie uczenia wprowadzają wyłącznie chaos,
 - pali kawały,
 - generalnie osoba małomówna,
 - gdy poczuje się bezpiecznie w grupie może zacząć mówić,
 - ponieważ dostrzega głównie szczegóły, umyka jej wizja całości to przeskakuje z tematu na temat, gubi sens wypowiedzi,
 - używa niezrozumiałych dla innych aluzji,
 - używa zwrotów i wyrażeń związanych ze wzrokiem: widzę, do zobaczenia,
 - zadaje pytania, na które sam sobie odpowiada,
 - szorstki ton i krytykę odbiera jako atak na swoją osobę,
 
NAUKA
- bardzo dobrze wypowiada się na piśmie, gorzej z wypowiedziami ustnymi,
 - pisze bardzo dobrze i twórczo,
 - pisząc znajduje porządek myśli, ład,
 - łatwiej jej wyrażać w ten sposób uczucia,
 - potrzebuje wyciszenia,
 - jest osobą wrażliwą na bodźce słuchowe, denerwuje ją hałas,
 - kącik trofeów podnosi jej poczucie wartości,
 - gdy coś opowiada, powinna trzymać coś w ręku by lepiej się koncentrować,
 - należy zachęcać dziecko do mówienia, wypytując co widziało, czytało,
 - krytyka powinna być wyrażana na piśmie,
 - do czytania wprowadzić wskaźnik,
 

RWS – Wędrujący poszukiwacz
 
RUCH w świadomości
- pieszczoch, lubi dotykać i być dotykany,
 - musi ruszać się żeby żyć, ale czasem kończy się to na spacerach do lodówki,
 - bardzo aktywny/a jako dziecko,
 - by coś zobaczyć lub usłyszeć musi mieć ruch,
 - świetny sportowiec,
 - lubi sporty drużynowe,
 - lubi coś przegryzać jak pracuje, myśli, pisze,
 - generalnie samotnik,
 - gdy się gniewa wycofuje się i odcina od świata zewnętrznego,
 - lubi pracę w grupie a odpoczynek w samotności,
 - ma zdolności manualne,
 - jest precyzyjny/a,
 - snuje dokładne, dalekosiężne plany,
 - osoba o dużym wdzięku osobistym, ładnie się rusza.
 
WZROK w podświadomości
- przyrodnik, ma łagodny wzrok,
 - jest predysponowana do czytania, ale ma problemy czytaniem fonetycznym,
 - czytając na głos gubi kontekst,
 - nawiązuje kontakt wzrokowy, ale gdy trwa on dłużej lub myśli co powiedzieć zaczyna błądzić wzrokiem,
 - widzi całość i szczegóły, gdy zagłębia się w problem to nie umyka wizja całości,
 - może być architektem, dekoratorem wnętrz, wizażystą, fryzjerem,
 - potrafi wyobrazić sobie z różnych stron dany obiekt (widzi trójwymiarowo),
 - widzi dwie strony medalu, wady i zalety rozwiązań,
 - świetnie zapamiętuje wykresy, wzory,
 - można bardzo dużo wyczytać z jego/jej spojrzenia, emocje widać w oczach.
 
SŁUCH w nieświadomości
- używa zwrotów związanych z ruchem: czuć atmosferę, pchnąć sprawę,
 - gdy słyszy dużo słów wyłącza się,
 - jako dziecko późno zaczyna mówić (2 – 2,5 roku), ale gdy już mówi to krótko, zwięźle i rzeczowo,
 - generalnie milczek,
 - potrzebuje akceptacji, poczucia bezpieczeństwa, gdy mówi,
 - gdy zamyka się w sobie to przestaje mówić.
 - wycofuje się słysząc plotki, nie plotkuje,
 - ma problemy z wyrażaniem uczuć,
 - o emocjach mówi tylko wśród bliskich,
 - nie zabiera głosu w tłumie, przy dwóch – trzech osobach rozkręca się mówi dużo, czasami pokrętnie, a jej aluzje są niezrozumiałe dla otoczenia,
 - wyczulona na krytyczny ton,
 - lepiej krytykować ją na piśmie, bo inaczej kara może być niewspółmierna do winy.
 
NAUKA
- jego/jej drugie imię to wygoda, zwłaszcza w stosunku do ubrań,
 - do pisania potrzebuje dużej tablicy, jako dziecko pisze po ścianach,
 - potrzebuje wygodnego miejsca do nauki,
 - lubi wf, plastykę, prace ręczne,
 - musi odreagować szkołę, potrzebuje ciszy, samotności, miejsca gdzie może się zaszyć,
 - istotne jest uprawianie sportu dla takiego wzorca,
 - areszt domowy nie jest szczęśliwym rozwiązaniem, bo może skończyć się wędrówkami do lodówki,
 - takie dzieci wyrywają się do prac: wytrą tablicę, przyniosą kredę np.,
 - gdy ma coś zrobić to dobrze, jeśli najpierw pójdzie na dwór i się wybiega – będzie się lepiej koncentrować,
 - bardzo dobrą metoda nauki jest wycieczka, eksperyment czy film,
 - dobrze uczy się z instrukcji i rysunków,
 - do nauki włączyć ruch: bujany fotel, wskaźnik,
 - ortografii można uczyć poprzez ruch: pisanie wyrazów na ciele dziecka, układanie wyrazów z literek – ciasteczek,
 - potrzebują zajęcia dla rąk, by koncentrować się na tym, co robią lub słyszą,
 

RSW – Żywe srebro
 
RUCH w świadomości
- osoba wytrzymała fizycznie,
 - wzorzec bokserski: najpierw działa potem myśli,
 - gniew okazuje tupiąc i rzucając przedmiotami,
 - potrzebuje komfortu fizycznego, wygodnego ubrania, miejsca pracy,
 - ciągle się rusza, miele coś w rękach, obgryza paznokcie, lubi jeść, bo to też ruch i smak,
 - ma niespożytą energię,
 - świetny w pracach ręcznych, majsterkowicz, złota rączka,
 - lubi jak coś się dzieje dookoła,
 - brak emocji na twarzy,
 - niski poziom empatii.
 
SŁUCH w podświadomości
- gest poprzedza słowo,
 - opowiada co zrobił, jak zrobił,
 - używa zwrotów związanych z ruchem,
 - jest to wzorzec niezależny więc taka osoba będzie przekonywać do działań wg swojego sposobu,
 - swobodnie mówi o uczuciach, emocjach,
 - ma duży dar przekonywania,
 - lubi mówić,
 - porządkuje myśli na głos, mówi do siebie.
 
WZROK w nieświadomości
- ma problemy z czytaniem i pisaniem,
 - pismo nieczytelne,
 - lubi ilustracje, duży druk,
 - nie lubi być nagrywana, fotografowana,
 - dłuższe przypatrywanie się jej budzi agresję,
 - duży wpływ ma na nią to co widzi np. uśmiech lub złe spojrzenie,
 - jest to kolekcjoner,
 - organizuje sobie pracę poprzez przerzucanie rzeczy z miejsca na miejsce,
 - jest wybredna jeśli chodzi o strój, wystrój wnętrza, program telewizyjny,
 - postrzega rzeczy całościowo,
 - nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, krótkie, nieśmiałe spojrzenia.
 
NAUKA
- należy dziecko wypytywać o to co widziało, bo pamięta głównie to co robiło,
 - jest to wzorzec dyslektyczny,
 - frustruje go/ją czytanie na głos,
 - do pisania potrzebuje dużych kartek, tablic,
 - do nauki należy włączyć ruch: bujany fotel, wskaźnik,
 - należy podciągać elementy związane ze wzrokiem poprzez zachęcanie do rysowania, pisania pamiętników i listów,
 - trzeba trenować pamięć wzrokową,
 - dla takiego dziecka bardzo ważna jest treść czytanego tekstu, musi być on interesujący i pełen akcji,
 - dobrze gdy opowiada co przeczytał/a,
 - lubi odgrywać scenki, rzeźbić w plastelinie,
 - lubi kontakt fizyczny,
 - należy koić wzrok, wzrok szybko się męczy.
 

SWR – Słowny akrobata
SŁUCH w świadomości
- zdolny, błyskotliwy dyskutant,
 - sypie z rękawa dowcipami,
 - osoba niecierpliwa,
 - rzadko gestykuluje,
 - podsłuchiwacz, lubi wiedzieć co się dzieje,
 - używa zwrotów związanych ze słuchem: słuchaj, do usłyszenia,
 - wcześnie „czyta”, w praktyce uczy się ze słuchu na pamięć,
 - gaduła,
 - łatwo, ale krótkotrwale zapamiętuje usłyszane wiadomości.
 
WZROK w podświadomości
- świetna pamięć wzrokowa, fotograficzna,
 - postrzega całość jaki i szczegóły,
 - świetnie czyta fonetycznie,
 - wokalizuje to co widzi,
 - posiada wiedzę książkową, którą potrafi przekazać, ale nie stosuje jej w praktyce,
 - łatwo nawiązuje kontakt wzrokowy, ale nie utrzymuje go długo,
 - ma nieczytelne pismo,
 - nadaje się na redaktora, korektora do wyszukiwania błędów ortograficznych.
 
RUCH w nieświadomości
- ma problemy z wzięciem się do roboty,
 - często przesuwa terminy wykonania zadań,
 - nudzi się przy czynnościach powtarzalnych,
 - uprawia sporty indywidualne,
 - onieśmiela ją dotyk, który uważa za wyraz głębokiego zaufania,
 - niska zdolność manualna,
 - jest trochę nieporadny, np. potyka się,
 - potrafi naśladować ruchy innych np. sposób tańczenia,
 - nie czuje fizycznej potrzeby ruchu.
 
NAUKA
- sukcesy zawdzięcza elokwencji, należy więc od małego dyskutować z nim/nią o wszystkim,
 - nakłaniać i aprobować każdy przejaw fizycznej działalności,
 - ugruntowywać zdobytą wiedzę,
 - motywować do działania,
 - ponieważ jest to „wieczny planista” ma problemy z realizacją terminów, więc należy motywować go/ją do działania,
 - zachęcać do opowiadania czym się zajmują, co robią,
 

WSR  – Prezenter, gawędziarz
 
WZROK w świadomości
- pismo ładne i czytelne
 - osoba żywa i ciekawska
 - łatwo nawiązuje i długo utrzymuje kontakt wzrokowy
 - lubi mieć wszystko poukładane, sklasyfikowane
 - lubi porządek ale robienie go jego/ją nudzi
 - organizuje sobie prace przez notatki, wykresy
 - dobrze rozumie to co widzi, co jest napisane
 - żarliwy czytelnik
 - nie ma problemów z ortografią
 - nie ma problemów z nauczeniem się tradycyjnego czytania
 - lubi przyciągać czyjąś uwagę,
 - lubi być w centrum uwagi,
 - sporządza notatki ze wszystkiego,
 - ma dobrą pamięć wzrokową, wystarczy że przegląda notatki przed egzaminami,
 - uczucia widać na twarzy,
 - nadaje się na redaktora, korektora do wyszukiwania błędów ortograficznych.
 
SŁUCH w podświadomości
- używa zwrotów związanych ze wzrokiem: zobacz, do zobaczenia,
 - mówiąc myśli przez co potrafi sobie uświadomić różne aspekty tej samej sprawy i w czasie rozmowy zmienić zdanie,
 - mówi bardzo kwieciście, obrazowo,
 - lubi urządzać dyskusje, pogawędki
 - raczej sprawnie mówi o uczuciach (dla osób ze słuchem w świadomości może to być trudne),
 - myśli na głos,
 - bardzo towarzyski/a, ma wiecznych przyjaciół.
 
RUCH w nieświadomości
- nudzą go/ją wykonywanie dłużej jakiejś czynności, więc przeskakuje z jednej na drugą dla urozmaicenia,
 - ma trudności z dokończeniem przerwanych czynności,
 - zmienia zdanie co do sposobu wykonania zadania,
 - ma poczucie niezdarności, nieporadności, niezdolności,
 - niechętnie rywalizuje,
 - uprawia sporty indywidualne: rower, narty, pływanie,
 - dotyk go/ją onieśmiela,
 - ma niską świadomość własnego ciała.
 
NAUKA
- dobrze czuje się w „tradycyjnej” szkole,
 - w szkole nie musi nawet wychodzić na przerwę, może siedzieć w klasie,
 - świetnie rejestruje co się do niego/niej mówi,
 - nie ma problemów z czytaniem,
 - nie potrzebuje pomocy w szkole,
 - bardzo szybko się uczy i w związku z tym istnieje niebezpieczeństwo, że po przeglądnięciu notatek zgłosi się do tablicy a następnie „wyrzuci” wiadomości z pamięci, należy więc pokazać mu/jej w dzieciństwie że warto wiedzieć.
 - często wykorzystuje swoją opinię w szkole,
 - trzeba okazywać zainteresowanie temu co mówi dziecko o tym wzorcu,
 - powinno mieć uporządkowane miejsce do pracy bo bałagan je rozprasza,
 - jako dziecko powinno być uczone sztuki dyskusji bo bardzo emocjonalnie podchodzi do rozmów,
 - w notatkach powinien/na używać dużo kolorów,
 - ładnie opowiadają,
 - uczy się dobrze przez wzrok i słuch,
 - z dzieckiem o takim wzorcu powinno się często chodzić w miejsca o dużym natężeniu bodźców wzrokowych,
 - powinno mieć kącik z dyplomami, medalami, trofeami — wzmacnia to jego poczucie wartości.
 

Co myślisz o indywidualnych wzorcach myślenia? 
 Zainteresował Cię ten temat?
  Agnieszka Engler – nauczyciel wychowania fizycznego i przyrody z ponad dwudziestoletnim stażem. Posiada także doświadczenie w zarządzaniu zespołem szkół i edukowaniu nauczycieli w zakresie oceniania kształtującego, ewaluacji, koncepcji pracy szkoły, neurodydaktyki, pisania programów autorskich, a także znaczenia ruchu w procesie edukacji i zdrowego stylu życia.
ŹRÓDŁA:
1. Dawna MARKOVA Anne POWELL „Twoje dziecko jest inteligentne.Jak poznać i rozwijać jego umysł”
Tytuł oryginału: „How your child is smart”
Redaktor techniczny Krystyna Kaczyńska Korekta Ewa Długosz-Jurkowska
Copyright © by Dawna Markova andAnne Powell
© Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo „Ksiazka i Wiedza” Warszawa 1996, 1998 Wyd. II
2. Indywidualne wzorce myślenia w pigułce – Katarzyna Szafranowska

