Ocenianie kształtujące zapewnia fit formę – nauczycielom, uczniom i rodzicom. Zapewnia ono:
- zdrowe relacje pomiędzy nimi,
- zdrową atmosferę podczas nauki, gdzie błędy stanowią okazję do nauki, a nie powód do lęku,
- to także „zdrowe” lekcje, podczas których uczniowie uczą się aktywnie, często w parach i w grupach, z pełną świadomością czego i po co się uczą oraz jak to będzie oceniane przez nauczyciela.
Ocenianie kształtujące to także seria rekwizytów i „znaków rozpoznawczych”, który ten zdrowy wymiar oceniania wspomagają. Zapraszamy do zorganizowania u siebie w szkole „OK Festiwalu”!
Słowo festivus oznacza z łaciny „radosny, wesoły, świąteczny”: taki też ma być zorganizowany przez Was „tydzień z OK”. Zaproście swoich kolegów i koleżanki, aby każdego dnia tygodnia podjęli się miniwyzwania związanego z ocenianiem kształtującym.
Koledzy i koleżanki nie są chętni? Podejmij to wyzwanie samodzielnie i pokaż całej społeczności szkolnej, że jesteś „OK nauczycielem”! Przygotuj makatkę, na której codziennie informujesz o swoich OKejowych działaniach; porozwieszaj w szkole plakaty informujące o ocenianiu kształtującym (dostępne tu) albo zaproś swoich kolegów i koleżanki na projekcję filmów poświęconych ocenianiu kształtującemu i poprowadź dyskusję po projekcji – razem dojdziecie z pewnością do interesujących wniosków! (lista linków z filmami na końcu harmonogramu).
Oto przykładowy harmonogram działań na „OK Festiwal”:
Dzień tygodnia |
OK działania |
Poniedziałek |
Zabawę z OK zaczynamy od stworzenia Fortecy Celów, czyli podstaw naszej nauki: zawieszasz w każdej klasie, w której prowadzisz zajęcia schemat fortecy i codziennie Ty albo Twoi uczniowie dopisujecie w „cegiełkach” kolejne cele lekcji. Na koniec działu macie gotowy materiał do powtórek.
Fortecę można pobrać TUTAJ i wydrukować w dużym formacie albo przygotować wraz z uczniami z kolorowych kartek? |
Wtorek |
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś/aś, poproś Twoich uczniów o kreatywne ozdobienie swoich patyczków. Piękną inspirację znajdziesz tu. Z takimi patyczkami pracuje się o wiele przyjemniej! |
Środa |
Dziś „dzień z elementem OK”: zaplanuj na każdą lekcję wykorzystanie co najmniej jednego elementu oceniania kształtującego albo OKejowego gadżetu (szeroki wybór znajdziesz tu). Może będzie to lekcja z oceną koleżeńską albo samooceną, a może pójdą w ruch metodniki albo inspirujące pytania kluczowe? Może też skusisz się na takie wygodne kartki do podawania celu lekcji:
|
Czwartek |
Wczoraj na każdej lekcji pojawił się co najmniej jeden z elementów OK, dziś proponujemy schemat lekcji, podczas której zastosujesz większość elementów OK, przyda się?
|
Piątek |
Czas na podsumowania – dziś proponujemy narzędzia samooceny dla uczniów: dla starszych klas – tabela porządkująca prace, sprawdziany i kartkówki, a dla młodszych karta samooceny, którą wykorzystywać można regularnie albo raz na semestr; wybór należy do Ciebie i Twoich uczniów!
|
Weekend |
Czas na zasłużony odpoczynek! Będzie to oczywiście „fit odpoczynek”: na weekend proponujemy Ci ciekawe filmiki, które pokazują, w jaki sposób inne szkoły wprowadzają OK, co daje ten sposób pracy i jak to wygląda w praktyce: https://www.youtube.com/watch?v=KxtFRansSLQ https://www.youtube.com/watch?v=1uQSizWr0rs https://www.youtube.com/watch?v=sAbHICB9hcA |
Mamy nadzieję, że nasza propozycja „OK Festiwalu” zainspiruje Was do różnorodnych działań, do rozmów, do refleksji nad tym, co naprawdę działa w edukacji. A ocenianie kształtujące z pewnością do takiej grupy czynników należy!
NATALIA BOSZCZYK – Jest absolwentką filologii polskiej i psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła także Szkołę Trenerów Młodzieżowych. Na co dzień uczy języka polskiego w gimnazjum i liceum, prowadzi zajęcia z psychoedukacji, koordynuje program rozwoju uzdolnień i pełni też funkcję mentora w kursach internetowych Centrum Edukacji Obywatelskiej.