Początek roku szkolnego, to dobry czas na wprowadzenie zmian. A te mają swój początek w innym myśleniu niż dotychczas. Niech ta lekcja będzie impulsem do myślenia o sobie jako ekspercie i mistrzu w jednej ukochanej dziedzinie. To wystarczy, aby zapoczątkować spektakularną zmianę
Plan lekcji, który jest przed Tobą to tylko inspiracja. Poszczególnymi elementami możesz żonglować w dowolny sposób. Zaznaczę jednak, że to pierwsza lekcja z cyklu dotyczącego przedsiębiorczości.
Czego będziesz potrzebował do realizacji zajęć?
* kartki powieszonej na wstążce, która będzie Twoim logo i wizytówką zarazem (patrz pkt. 2.),
* piłki,
* imiennie podpisanych kopert (dla każdego ucznia) z ważnym przesłaniem w środku (patrz pkt. 6.),
* laptopa, głośnika, rzutnika,
* kartek z bloku technicznego i wstążek dla wszystkich uczniów,
* dziurkacza,
* ogromnego arkusza szarego papieru z wielkim napisem umieszczonym na samej górze „Jestem solidną firmą”,
* aparatu fotograficznego lub telefonu,
* drukarki,
* kleju lub taśmy klejącej.
Zaczynamy?
1. Przed lekcją przygotuj salę. Usuń krzesła i stoliki. Przygotuj jakieś wygodne miejsca do siedzenia, np. poduchy, maty, koce. Na jednej ścianie (do której będzie dostęp) powieś wielki arkusz szarego papieru z napisem „Jestem solidną firmą”.
2. Powieś sobie na szyi swoje logo/wizytówkę, na którym/której będzie widniało Twoje imię i nazwisko oraz jedno zdanie przedstawiające w czym jesteś dobry.
3. Przywitaj każdego ucznia wchodzącego do sali przez podanie ręki.
4. Gdy już wszyscy wejdą, poproś swoich podopiecznych, aby stanęli w kręgu. Zapytaj ich o to, co czuli, gdy się z nimi witałeś i gdy widzieli Twoją wizytówkę na szyi.
Prawdopodobne wnioski: Gdy ktoś traktuje nas indywidualnie, czujemy się ważni, docenieni. Gdy ktoś mówi o sobie coś dobrego, czasami czujemy się dziwnie, niezręcznie. Odbieramy to jako przechwałkę. To polska mentalność, która hamuje nasz potencjał. Dzisiaj będziemy z nią walczyć
5. Weź do ręki piłkę i wytłumacz na czym będzie polegało zadanie. Każdy, do kogo zostanie rzucona piłka, musi na głos powiedzieć jedną rzecz, w której jest dobry. Jeśli tego nie zrobi, osoba, która rzuciła piłkę, zrobi to za niego.
6. Na koniec zadania wręcz każdemu uczniowi kopertę podpisaną jego imieniem i nazwiskiem, w której będzie następujące przesłanie:
Jesteś prezesem spółki „Ty”, przedsiębiorstwa, zatrudniającego jednego pracownika: Ciebie. Twoja firma ma do sprzedania jeden produkt na konkurencyjnym rynku: Twoje usługi.
Największym błędem, jaki możesz popełnić, jest zakładanie, że pracujesz dla kogoś innego niż ty sam. Zawsze jesteś samozatrudniony.
Jako prezes własnej firmy usługowej jesteś w stu procentach odpowiedzialny za aspekt swojego biznesu, mimo, że składa się on tylko z jednej osoby, oferującej jeden produkt. Biegłość i kompetencja, z jaką prowadzisz swoją firmę, w dużej mierze decyduje o przebiegu Twojej kariery, jakości życia i szczycie Twoich możliwości. *
Wierzę, że posiadasz wiele umiejętności, które mogą być konkurencyjne na rynku, jeśli się tylko o to postarasz. Jesteś solidną firmą!
Twój wychowawca
7. Włącz muzykę i poproś, aby uczniowie przeczytali list.
8. Zapytaj swoich podopiecznych jak się teraz czują Porozmawiajcie o postrzeganiu siebie przez pryzmat marki osobistej, o marzeniach i możliwościach.
9. Każdemu wręcz kartkę z bloku technicznego, wstążkę i udostępnij dziurkacz. Poproś, aby teraz stworzyli swoje loga/wizytówki, które za moment będą mogli z dumą zaprezentować całej klasie. Aby umilić pracę, możesz jeszcze raz włączyć teledysk
10. Teraz nastąpi moment, gdy pojedynczo wszyscy uczniowie wystąpią na scenie i zaprezentują siebie. Scena jest pod ścianą, na której powiesiłeś arkusz szarego papieru.
11. Ponownie włącz muzykę i poproś, aby każdy uczeń stanął na scenie (dokładnie pod napisem: „Jestem solidną firmą”, powiedział swoje imię i nazwisko oraz zdanie prezentujące jego umiejętności. Ty w tym czasie każdemu zrób zdjęcie. Nie zapomnij, aby każdy otrzymał gromkie brawa
12. Gdy już wszyscy się zaprezentują, zgrajcie zdjęcia, wydrukujcie i przyklejcie na plakat Oczywiście Ciebie nie może na nim zabraknąć
13. Na koniec rzuć uczniom małe wyzwanie. Niech powieszą sobie swoje loga/wizytówki w widocznym miejscu swojego pokoju i patrzą na nie jak najczęściej przez miesiąc. Niech notują, jakie myśli rodzą się w ich głowach, jakie postanowienia podejmują i jakich zmian w swoim życiu dokonują. Powiedz, że za miesiąc wrócicie do tej rozmowy i poprosisz ich o relacje z tego eksperymentu. Tylko nie zapomnij!
Skorzystasz z tego pomysłu na lekcję?
Daj znać, jak Ci poszło Byłoby super, gdybyś przysłał zdjęcie Waszego klasowego plakatu!
ŹRÓDŁO:
* Brian Tracy, Przemiana. Jak sprawić, by reszta twego życia była jeszcze lepsza, przeł. Dorota Sobolewska, MT Biznes, Warszawa 2011.