SPÓJRZ NA SIEBIE JAK NA FIRMĘ – pomysł na lekcję wychowawczą (część 2.)


Szkoła powinna wypuszczać spod swoich skrzydeł przedsiębiorców, a nie tylko samych pracowników. Ludzi twórczych i samodzielnych. Póki co, sytuacja jest odwrotna. Nasi uczniowie doskonale potrafią odtwarzać, są mistrzami w rozwiązywaniu testów, ale gdy dostaną czystą kartkę i mają ją zapełnić tym, co dla nich ważne, często oddają ją w nienaruszonym stanie.

Jestem zdania, że przedsiębiorczość należy wszczepiać w młodych ludzi jak najwcześniej. Skoro mamy ich przygotować do życia w obecnych czasach, nie możemy fundować rozwiązań, którymi nas karmiono w szkole i które już w naszym przypadku nie poskutkowały.

Jeśli zrealizowałeś pierwszą część tej lekcji, Twoi uczniowie mają sporządzone wizytówki ze swoim imieniem i nazwiskiem oraz umiejętnościami, w których są dobrzy. Będą one bazą do przeprowadzenia scenariusza, który jest przed Tobą.


Czego będziesz potrzebował do realizacji zajęć:

* wizytówek wykonanych przez Twoich uczniów, które nakleisz na białe kartki formatu A4,
* laptopa, rzutnika, głośników,
* dużych napisów do powieszenia na ścianach: 1. Mogę więcej niż myślę; 2. Nadal nie wiem, co mógłbym w życiu robić
* Planerów Prezesa firmy Ja w ilości odpowiadającej liczbie uczniów (patrz pkt.10.)


Masz wszystko? Więc startujemy smile

1. Przygotuj salę w taki sposób, aby krzesła i stoliki nie przeszkadzały Wam w pracy. Najlepiej, aby ich nie było wink Zorganizuj poduszkę do siedzenia dla każdego ucznia lub jakieś maty.

2. Stań w drzwiach sali i przywitaj każdego ucznia przez wręczenie mu jego wizytówki przyklejonej na kartkę A4 i uścisk dłoni.

3. Gdy wszyscy zajmą swoje miejsca, poproś, aby na kartkach, które otrzymali, wypisali 5 zawodów, w których ich umiejętność/predyspozycja jest potrzebna i 5 firm, które mogliby założyć.

4. Powiedz, że mają na to zadanie kilka minut i włącz teledysk:

5. Kto skończy, niech położy swoją kartkę na środek sali. Po autorefleksji przyszedł czas na obiektywną ocenę. Rozdaj karty z wizytówkami w ten sposób, aby nie trafiły do swoich autorów. Teraz każdy dopisuje do listy 3 kolejne zawody i 3 kolejne firmy, a na drugiej stronie pisze zdanie rozpoczynające się od słów: Podziwiam Cię za…

Następnie karty wracają do właścicieli.

6. Włącz muzykę i pozwól uczniom na spokojną lekturę.

7. Gdy już zapoznają się z obrazem swoich możliwości okiem innych, poproś, aby stanęli pod napisem, który odzwierciedla ich samopoczucie.

Powieś po przeciwnych stronach sali dwa napisy:

Mogę więcej niż myślę
Nadal nie wiem, co mógłbym w życiu robić

Następnie poproś, aby każdy staną pod odpowiednim dla swoich odczuć i myśli.

8. Osoby znajdujące się pod drugim napisem ewidentnie potrzebują Twojego wsparcia i wzmocnienia, dlatego teraz poproś, aby wszyscy wygodnie usiedli i wspólnie udowodnicie tym, którzy nadal nie wierzą w swoje możliwości, że mają ogromny potencjał.

Bierz do ręki po kolei karty tych uczniów i odczytuj na głos wszystko, co jest na nich zapisane, potem dodaj swoje propozycje, a następnie poproś pozostałych, aby podali rozwiązania, które oni widzą.


9. Włącz muzykę i przybliż zadanie, któremu teraz będą musieli stawić czoła. Mianowicie, niech wybiorą jedną z propozycji ze swojej wizytówkowej karty, która najbardziej przylgnęła do ich serca i nie zastanowią się, co będą musieli zrobić, aby to osiągnąć. Niech zastanowią się nad kolejnymi etapami drogi, nad tym, czego będą musieli się nauczyć, jakie umiejętności nabyć, co będą musieli zrobić nowego, czego nigdy do tej pory nie robili.

10. Porozmawiaj z uczniami na temat budowania marki osobistej. Być może w ogóle nie spotkali się z tym pojęciem i trzeba będzie im nieco przybliżyć. Następnie włącz krótki filmik, na którym zostają omówione podstawowe elementy wizerunku.


11. 
Rozdaj Planery Prezesa firmy Ja, jeszcze raz zaprezentuj film i poproś, aby uczniowie zapisali w każdej cząstce koła to, co mogą zrobić już teraz, aby budować swoją markę osobistą.

PDF do pobrania


12. Niech chętni uczniowie odczytają swoje wnioski.

13. Następnie przejdźcie do Planu budowania sukcesu. Podziel uczniów na sześć grup. Każdej wręcz opis do jednego elementu. Ich zadaniem będzie dostosowanie tej definicji do ich kontekstu – wieku, możliwości, obecnych realiów, a następnie zapisanie jak największej bazy czynności, które już teraz mogą wykonać, nie dopiero za 5 czy 10 lat.

PDF do pobrania

PDF do pobrania


Grupa 1 – MarketingJesteś odpowiedzialny za działania marketingowe i promowanie siebie na konkurencyjnym rynku. Musisz stale podnosić jakość tych działań, tak aby dostać najlepszą pracę za najwyższą płacę.

Grupa 2 – ProdukcjaOdpowiadasz za wytworzenie jak największej ilości najważniejszych i przynoszących największe zyski produktów i usług. Ponosisz odpowiedzialność za wyniki. Kiedy już dzięki dobremu marketingowi dostaniesz idealną pracę, cała Twoja przyszłość w życiu zawodowym będzie zależała od Twojej zdolności do jak największego jej wykonywania.

Grupa 3 – Kontrola jakościJako prezes własnej firmy, oferującej Twoje usługi, jesteś całkowicie odpowiedzialny za jakość swojej pracy i za ciągłe podnoszenie jej poziomu. Wysoka jakość wykonywanych usług podwyższa Twoje zdolności zarobkowe; niska jakość je obniża.

Grupa 4 – RozwójJako prezes własnej firmy, oferującej Twoje usługi, jesteś całkowicie odpowiedzialny za swój rozwój zawodowy i za podnoszenie umiejętności oraz kwalifikacji swojego personelu – czyli siebie samego.
Odpowiadasz za to, by czytać książki i czasopisma, które pomogą Ci lepiej wykonywać pracę. Do Twoich obowiązków należy słuchanie płyt CD i oglądanie DVD (dzisiaj już mamy YT i podcasty wink) podnoszących Twoje umiejętności. Jesteś odpowiedzialny za wyszukiwanie seminariów i kursów, pozwalających Ci być na bieżąco z najnowszymi trendami w Twojej dziedzinie i zdobywać nowe umiejętności na przyszłość.

Grupa 5 – FinanseOdpowiadasz za wszystkie pieniądze wpływające do Twojej osobistej firmy, za swoje dochody i za to, jak nimi rozporządzasz. W co inwestujesz?

Grupa 6 – Organizacja Jesteś odpowiedzialny za ciągłą reorganizację i restrukturyzację swojego osobistego biznesu, tak aby wytwarzać coraz więcej produktów i usług wysokiej jakości w coraz bardziej efektywny sposób.

14. Włącz muzykę i niech każda grupa zaprezentuje swoją pracę przed całą klasą.

15. Poproś uczniów, aby zastanowili się nad jedną lekcją, jaką wynieśli z dzisiejszych zajęć. Tymczasem włącz teledysk.


16. Włącz muzykę i zorganizuj coś, co mogłoby być sceną, np. bezpieczne krzesło i poproś, aby każdy po kolei na niej stanął i głośno wypowiedział to, czego dzisiaj się nauczył albo tego, czego się dowiedział o sobie. Zacznij pierwszy smile


Czy takie zajęcia okażą się przydatne Twoim uczniom?

Jeśli uważasz, że ten scenariusz jest wartościowy, poślij go dalej smile

 

                                                                                                                               

ŹRÓDŁO:

* Brian Tracy, Przemiana. Jak sprawić, by reszta twego życia była jeszcze lepsza, przeł. Dorota Sobolewska, MT Biznes, Warszawa 2011.

 

Shopping Cart
Scroll to Top