Czy Twoi uczniowie się porównują? Czy są porównywani? Czy Twoje uczennice wciąż się odchudzają, mimo, że tego nie potrzebują? Ta lekcja jest dla nich
Czego będziesz potrzebował? Przygotuj:
„Chcę mieć zielony nos” Maxa Lucado, stół na środku sali, owoce i warzywa, płachta wielkości stołu, laptop, rzutnik, drukarka, wielkie lustro, peruki i zielony nos (patrz pkt. 2.)
Proponuję następujący przebieg zajęć
1. Przed lekcją ustaw na środku sali stół, na którym poukładasz różne owoce i warzywa. Każde niech będzie inne. Chodzi o to, aby pojawiło się jak najwięcej gatunków. Następnie przykryj stół jakąś płachtą, aby nikt nie widział, co na nim leży.
2. Wejdź do sali z zielonym nosem (pomaluj go na zielono, naklej sobie papier kolorowy samoprzylepny albo kulkę jak u klowna ). Z pewnością wywołasz poruszenie, ale nie zwracaj na to uwagi.
3. Gdy już sprawdzisz obecność itp., zapytaj uczniów, dlaczego się śmieją, dlaczego ciągle komentują Twój wygląd.
Prawdopodobnie padną odpowiedzi typu: Bo ma Pani zielony nos. Bo wygląda Pani dziwnie.
Zapytaj, co by było, gdyby nastała moda na zielone nosy i wszyscy by takie mieli. Czy wtedy byłoby to dziwne? Co decyduje o tym, że coś jest dziwne, a coś jest normalne?
4. Przeczytaj na głos książeczkę Maxa Lucado „Chcę mieć zielony nos”, jej recenzję (oraz inne zastosowanie na szkolnym gruncie) znajdziesz TUTAJ.
5. Porozmawiaj z uczniami na temat odczytanej metafory. Polecam dotknięcie tematu mody, reklamy, dostosowywania się do panujących trendów, gubienia swojej tożsamości, zmęczenia biegiem za modą, stracenia sensu życia na rzecz pustych, pozorowanych czynności.
6. Odkryj stół. Niech uczniowie podejdą i przyjrzą się temu, co na nim leży. Zapytaj ich, który owoc albo które warzywo ma według nich idealny kształt. Czy istnieje jakiś wzór, schemat, którym powinniśmy się kierować w naszej ocenie?
7. Włącz teledysk.
Zapytaj uczniów o wnioski.
Na tablicy zapisz zdanie ogrodnika: Bądź świadomy swej wartości!
Wniosek: Każdy z nas jest inny. Kanon piękna to bzdura. Ideały nie istnieją.
8. Włącz teledysk.
Na tablicy zapisz zdanie: Taki jaki jesteś, jesteś fajny. Nie musisz być idealny!
9. Wyciągnij peruki, chociaż kilka sztuk. Postaw na środku sali wielkie lustro. Zaproś chętnych uczniów do przymierzenia ich. Zróbcie zdjęcia i wydrukujcie je od razu. Wklejcie do wielkiej antyramy, na której napiszecie: Taki jaki jesteś, jesteś fajny. Nie musisz być idealny! Bądź świadom swojej wartości
10. Owoce i warzywa zjedzcie na deser. Smacznego
Spodobał Ci pomysł na lekcję? – proszę, poślij go dalej. Jeśli udostępnisz go na swoim profilu, więcej uczniów będzie mogło poczuć się lepiej ze sobą
A jeśli chciałbyś inny scenariusz z tej tematyki, polecam Ci wpis POCZUJ SWOJĄ WARTOŚĆ.