Jak zachęcić uczniów do czytania

UŻYWAJ MÓZGU ALBO GO STRACISZ – dlaczego warto czytać?

 
 
Zdarzyło Ci się nie trenować przez jakiś dłuższy okres czasu? Powiedzmy miesiąc, dwa, rok? A później podbiec 500 metrów np. do autobusu? Pamiętasz ten stan? Kołatanie serca, problem ze złapaniem oddechu, zakwasy? Okropne uczucie! Masz wrażenie, jakbyś był chory, prawda? Dokładnie to samo dzieje się z Twoim mózgiem, gdy nie trenujesz go regularnie.
 
Przypuszczam, że w grupie Twoich uczniów jest więcej typów sportowych niż czytelniczych. U mnie tak było wink Może warto zastosować taką metaforę, aby zobrazować im, jak ważne jest czytanie.
 
 
Zaskocz ich! Zorganizuj im taką niezapowiedzianą przebieżkę (nawet, gdyby miała się odbywać „w miejscu”, w sali lekcyjnej) i zapytaj o wrażenia. Niech poczują mięśnie, nad którymi nie pracują. A najlepiej – jednego dnia zorganizuj samo ćwiczenie, bez komentarza, a dopiero następnego zapytaj o ich samopoczucie wink
 

Przeprowadź krótką dyskusję.

Pytania pomocnicze:
1. Czy rzucasz sobie wyzwania, ucząc się nowych rzeczy? Czego nowego ostatnio się nauczyłeś?
2. Czy czytasz wystarczająco dużo, aby Twój mózg był dobrze rozwinięty? (min. to 15 minut dziennie)
3. Czy oglądasz dużo telewizji? (2 godziny dziennie to już uzależnienie)
4. Jaką cenę zapłacisz w przyszłości za to, że nie czytasz teraz?

 

 

Zorganizuj ćwiczenie – prawda czy fałsz?

Twierdzenia:
1. Twój mózg przestaje rosnąć, gdy ukończysz piąty rok życia.
2. Oglądanie telewizji jest dobrym treningiem dla umysłu, ponieważ za każdym razem uczysz się czegoś nowego.
3. Im masz wyższe wykształcenie, tym większe szanse na to, że w późniejszym wieku nie będziesz cierpiał z powodu demencji.
4. Jeśli ćwiczysz mózg w młodym wieku, stwarzasz rezerwy, dzięki którym później będziesz mógł lepiej radzić sobie z problemami.

Odpowiedzi:
1. FAŁSZ. Naukowcy uważają, że mózg może rosnąć przez całe życie człowieka.
2. FAŁSZ. Podczas oglądania telewizji mózg pracuje na jałowym biegu. Neurobiolodzy sugerują całkowite wyłączenie telewizora.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o wpływie screen mediów na nasz mózg, zapraszam Cię do lektury cyklu REWOLUCJA CYFROWA DEGRADACJĄ DLA MÓZGU.
3. Jedno z badań wykazało, że osoby, które w młodości czytały mniej książek, częściej miały problemy z demencją w starszym wieku.
4. Naukowcy uważają, że to, jak dużo czytasz między szóstym, a osiemnastym rokiem życia, wskazuje, jak sprawnie będziesz myśleć całe dekady później.

 
 

Udowodnij, że przez czytanie stają się mądrzejsi!

1. Na tablicy zapisz słowo INDAGOWAĆ.
2.
Poproś, by uczniowie intuicyjne podali jego znaczenie.
3.
Następnie zapisz na tablicy zdanie: „Osoby, które indagowaliśmy, zawsze odpowiadały, że to lubią.”
4.
Niech uczniowie poprawią zaproponowane przez siebie definicje, kiedy zobaczą słowo w kontekście. Większość uczniów domyśli się jego znaczenia.
5.
Zwróć uczniom uwagę na to, że właśnie poznali nowe słowo – „indagować” – czytając w ciągu pięciu sekund jedno zdanie.
6.
Zapytaj uczniów: Co stanie się, jeśli przeczytacie milion słów?

 

 

ŹRÓDŁO:

Kelly Gallagher, Jak zachęcić uczniów do czytania. Mini lekcje dla uczniów gimnazjum i liceum, tłum. Magdalena Pagińska, Gdańsk 2007, GWO.

 

Shopping Cart
Scroll to Top