Zatrzymać ucznia w biegu to wyzwanie. A zatrzymać jego burzę myśli, to mistrzostwo świata. Jeśli jednak zadanie potraktujemy poważnie, pozwolimy jemu i sobie wspiąć się na najwyższy poziom osiągnięć. Warto się postarać, a my Ci w tym pomożemy
Przed Tobą kolejny scenariusz zajęć Wychowania do Osobistego Rozwoju. Nie musisz zrealizować wszystkich jego elementów. To Ty tutaj decydujesz, my tylko proponujemy.
CEL:
- przekonanie uczniów o ważności koncentracji,
- ukazanie faktu, że zatrzymanie się na chwili obecnej nie obniża naszej efektywności, ale ją podnosi,
- zaprezentowanie uczniom ćwiczeń na zwiększenie efektywności mózgu.
MATERIAŁY:
- maty lub materace,
- obrazek do powieszenia na oknie, np. z podobizną pomidora,
- kartka z napisem „Spójrz w okno”,
- laptop, głośniki i rzutnik,
- muzyka Poranek na wsi,
- film Dasz radę spojrzeć komuś głęboko w oczy?
- piosenka Say Something – Pentatonix,
- rysnotka do wyświetlenia na rzutniku,
- film Efekt Mozarta, jak muzyka wpływa na mózg?,
- podkład muzyczny Mozart Piano Classical Music Studying,
- zestaw ćwiczeń Dennisona,
- film o technice pomodoro,
- muzyka Disney Piano Classics Album,
- kolorowe karteczki: żółta, niebieska, czerwona, zielona – w takiej ilości, aby równo klasę podzielić na cztery grupy,
- karty zadań do stacji (każda stacja musi mieć zestaw czterech takich samych kart, ale rozpisanych/wydrukowanych na czterech kolorach papieru: żółtym, niebieskim, zielonym i czerwonym,
- zegar, może być budzik albo stoper, aby łatwo odmierzać czas,
- duża paczka orzechów,
- pomidor.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Część pierwsza
1. Ta lekcja powinna się odbyć w pomieszczeniu bez krzeseł i stolików. Chyba najlepszym rozwiązaniem byłaby sala gimnastyczna.
2. Sala jest tak przygotowana do zajęć, że w jednej jej części znajdują się maty lub materace dla wszystkich uczniów, a w drugiej stacje (które zostaną opisane w 10. punkcie drugiej części lekcji). Na centralnym oknie w pomieszczeniu nauczyciel przykleja jakiś obrazek, np. podobiznę pomidora.
3. Wychowawca przed zajęciami wiesza na drzwiach wejściowych do sali kartkę z napisem „Spójrz w okno” .
4. Gdy uczniowie wejdą do sali, z pewnością będą zdezorientowani jej wystrojem i to rozproszy ich uwagę. Wtedy nauczyciel poprosi, aby się zatrzymali i zamknęli oczy. Następnie zapyta ich, czy wykonali polecenie. Z pewnością będą tacy, którzy zauważyli napis na drzwiach wejściowych i tacy, którzy nie widzieli. Kolejnym etapem będzie skontrolowanie tego, co zauważyli w tym oknie. Jedni pewnie nic, inni widok za oknem, a jeszcze inni pomidora.
5. Nauczyciel zapyta uczniów czy potrafią już na tym etapie zajęć wywnioskować ich temat.
6. Wychowawca podaje temat lekcji: ZŁAP CHWILĘ I SKONCENTRUJ SIĘ.
Część druga
1. Nauczyciel prosi uczniów, aby usiedli lub położyli się na matach/materacach, zamknęli oczy i skupili się tylko na tym, co słyszą.
2. Wychowawca włącza muzykę Poranek na wsi (5 minut wystarczy), następnie prosi, aby uczniowie:
- nazwali wszystkie dźwięki, jakie słyszeli,
- nadali tytuł dla takiego nagrania,
- powiedzieli jak często zdarza im się wsłuchiwać w dźwięki otoczenia bez włączania muzyki, telewizji, itd.,
- przypomnieli sobie, jak w dzieciństwie przysłuchiwali się odgłosom domu.
Wnioski: Aby złapać chwilę, trzeba się zatrzymać, wyciszyć, wyłączyć, nie myśleć o niczym. Im człowiek jest starszy, tym staje się mniej uważny.
3. Nauczyciel włącza uczniom film prezentujący eksperyment społeczny o patrzeniu komuś bliskiemu głęboko w oczy.
Następnie prosi uczniów, aby dobrali się w pary, usiedli na macie/materacu naprzeciwko siebie i patrzeli sobie w oczy tak długo, jak będą słyszeć muzykę.
Włącza Say Something – Pentatonix.
4. Wychowawca prosi, aby każda para uczniów skonstruowała jeden wniosek z tego doświadczenia.
Wnioski: Na co dzień bardzo rzadko i bardzo krotko patrzymy sobie w oczy. Aby patrzeć komuś głęboko w oczy, trzeba poświęcić tej osobie czas i całą swoją uwagę. Trzeba się zmierzyć ze wstydem i zakłopotaniem.
Nauczyciel proponuje uczniom, aby zrobili takie doświadczenie ze swoimi rodzicami lub dziadkami. Aby spróbowali przez kilka minut patrzeć głęboko w oczy swojej mamie, tacie, babci, dziadkowi. Oczywiście jeśli są w klasie dzieci z niepełnych rodzin, należy zachować ostrożność, aby nikogo nie urazić.
5. Nauczyciel prosi uczniów, aby podsumowali te trzy doświadczenia, które miały miejsce na dzisiejszej lekcji. Pyta uczniów jakie plusy niosą ze sobą koncentracja i uważność.
Wnioski: Bycie tu i teraz jest trudne, ale daje mnóstwo korzyści. Człowiek czuje, że żyje pełniej, zauważa innych ludzi. Wtedy można każdą chwilę wycisnąć jak cytrynę, a gdy pędzimy tylko przebiegamy przez życie, nie przeżywamy go naprawdę. Łatwiej się skupić na danym zadaniu, umysł działa wydajniej.
6. Nauczyciel wyświetla uczniom rysnotkę i prosi o komentarz.
Skupiona uwaga – do pobrania
Gdy już uczniowie wypowiedzą się na ten temat, prowadzący zaznacza, że celem projektu, w którym biorą udział, jest właśnie przekonanie ich o tym, że w każdym z nich śpi olbrzym,. Wystarczy go tylko obudzić.
7. Wychowawca pyta uczniów co trzeba zrobić, aby przygotować się do nauki.
Prawdopodobne odpowiedzi: należy posprzątać swój pokój i swoje biurko, aby nic nas nie rozpraszało, należy wywietrzyć pokój, zjeść lekki ale pożywny posiłek, trzeba podczas nauki pić wodę.
8. Następnie nauczyciel pyta swoich podopiecznych, czy słyszeli kiedyś o efekcie Mozarta i gimnastyce mózgu.
Prawdopodobnie część uczniów co nieco słyszała na ten temat, ale z pewnością będzie trzeba te wiadomości poszerzyć.
Jeśli chodzi o rolę muzyki w procesie uczenia się, proponuję zapoznać się z tym artykułem, aby następnie zaprezentować uczniom najważniejsze wnioski. Można też włączyć im film na ten temat (ewentualnie jego fragment).
9. Z kolei w temacie kinezjologii edukacyjnej nie ma co teoretyzować, tylko trzeba przystąpić do działania
Nauczyciel włącza podkład muzyczny Mozart Piano Classical Music Studying
i prezentuje zestaw ćwiczeń Dennisona, które (wraz ze zdjęciami) przedstawiłam TUTAJ. Proszę pominąć leniwe ósemki.
10. Nadszedł czas na stacje.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy rozdając im kolorowe karteczki: żółte, niebieskie, czerwone, zielone. Tłumaczy, że przed nimi zadanie na koncentrację, w którym liczy się czas. Każda grupa musi przejść przez wszystkie stacje (cztery). Czas, jaki mogą poświecić na jedną stację wynosi dwie minuty. Gdy usłyszą sygnał, że czas się skończył, oddają wypełnioną kartę zadań nauczycielowi i biegną do kolejnej stacji. Oczywiście wypełniają tylko te karty, które są kolorem ich grupy.
Można puścić muzykę w tle, oczywiście polecam Mozarta
Stacja 1 – do pobrania
Odpowiedzi: orkiestra, filharmonia, melodia, dyrygent
Stacja 2 – do pobrania
Odpowiedzi: a) 9, b) 18, c) 18, d) 10, e) 21, f) 19, g) 26, h) 8
Stacja 3 – do pobrania
Odpowiedzi: a. drzewa owocowe, b. samice, c. emocje, d. części garderoby, e. opady atmosferyczne, f. głosy żeńskie, g. transport wodny
Stacja 4 – do pobrania
Odpowiedź: Na rysunku jest 36 prostokątów.
11. Zwycięska grupa (czyli ta, która wykonała poprawnie najwięcej zadań), otrzymuje nagrodę – dużą paczkę orzechów. Uczniowie pewnie będą zdziwieni dlaczego nie dostali tradycyjnie czegoś słodkiego i tutaj będzie świetna okazja do pogadanki na temat diety dla mózgu, która wspomaga koncentrację.
12. Jak myślicie, co sprawiło, że Wasza efektywność przy wykonywaniu zadania była tak wysoka? Co Wam pomogło?
Wnioski: Koncentracja na jednym zadaniu i wyznaczony czas realizacji jest kluczowy.
13. Nauczyciel wyciąga pomidora i zadaje uczniom pytanie, co on może mieć wspólnego z koncentracją, czy słyszeli o jakiejś technice, która zwiększa efektywność pracy.
Uczniowie dają swoje propozycje, ale nauczyciel ich nie komentuje tylko włącza film, który przedstawia technikę pomodoro.
Część trzecia
1. Uczniowie leżą na matach/materacach, słuchają muzyki Disney Piano Classics Album i kreślą w powietrzu leniwe ósemki.
2. Po kilku minutach nauczyciel prosi, aby chętni powiedzieli o dwóch ważnych lekcjach, jakie dla siebie wynieśli z tych zajęć.
Co sądzisz o takich zajęciach? Są możliwe do zrealizowania? Spodobają się Twoim uczniom?
Czekam na Twój komentarz
Ten scenariusz kosztował mnie kilka godzin pracy, więc jeśli okazał się dla Ciebie wartością, proszę, poślij go dalej. Dla Ciebie to chwila, która dla mnie znaczy bardzo wiele