CELE ZAJĘĆ:
- Wprowadzenie tematu uważności.
- Zainspirowanie do refleksji nad uważnym budowaniem relacji – ze sobą i z innymi.
- Zbudowanie przekonania, że nasze myśli są ulotne, ale że możemy nimi zarządzać, a nie one nami.
1.Wyświetl uczniom zdjęcie i zapytaj, jaki tytuł nadaliby tej fotografii. Co się tutaj zadziało? Porozmawiajcie o tym, czy dzisiaj kolekcjonujemy zdjęcia czy przeżycia? Co nas czyni bogatszymi ludźmi? Co nam przynosi spokój?
2. Obejrzycie wspólnie krótki film, który w znacznym zakresie rozwija temat:
animacja pt. „Taki świat stworzyliśmy”
3. Kwestie, które warto poruszyć po obejrzeniu:* samotność w tłumie,* skupienie na innych zamiast na sobie,* telefon przybliża nas do tych, których mamy daleko, a oddala od tych, których mamy blisko.
4. Zapowiedz wcześniej swoim uczniom, aby na te zajęcia zaopatrzyli się w: mały słoiczek, pół szklanki wody i kilka tubek brokatu w kleju (różne kolory)
Zademonstruj uczniom „kociołek myśli” i opowiedz jego historię.
Pokaż uczniom pusty słoik i powiedz: to nasz umysł, gdy się rodzimy. Jest czysty, można zobaczyć w nim świat taki, jaki jest naprawdę, bez żadnych zakłóceń i filtrów.
Wlej wodę, a następnie dodaj trochę czerwonego brokatu (troszkę, nie za dużo), mówiąc:
Rodzice wlewają w nas ogrom bezgranicznej miłości. I najpierw ta bezwarunkowa akceptacja wypełnia nasze wnętrze. Z czasem pojawiają się kolejne barwy. Idziemy do przedszkola w starych tenisówkach po starszym rodzeństwie. Są trochę odarte, ale czujemy się w nich świetnie, bardzo nam się podobają. Jesteśmy dumni. Jednak w przedszkolu inne dzieci śmieją się z nas, że mamy takie stare buty. Następuje zderzenie z poglądem, który burzy nasz porządek.
Wlej teraz inny kolor brokatu do kociołka. Opowiadaj dalej:
Idziemy do szkoły. Jesteśmy zapytania i marzenia. Dzielimy się tym, że zawsze chcieliśmy pojechać do Krakowa. Najpierw słyszymy wymowną ciszę, a potem ironiczne: „Aha, a ja marzę o Kostaryce. Jak już marzyć, to na całego!” Dolej kolor granatowy lub jakiś ciemny.
I tak można dodawać kolorów, filtrów i przekonań innych osób, które burzą nasz wewnętrzny spokój. Zamknij słoik i mocno nim potrząśnij. Powstanie galaretka. Kontynuuj opowieść.
Obraz jest zamazany. Nie widać świata. Przed Tobą są tylko przekonania i myśli innych ludzi. I taki kociołek często burzy się w naszej głowie. Przez nasz umysł dziennie przepływa miliony myśli. I to jest w porządku. Pytanie brzmi – kto nimi zarządza i czy ktoś potrafi je uspokoić. Oczywiście ta osobą jesteś TYLKO TY! A jak uzyskać jasność umysłu? Zatrzymując się. Tak jak kociołek myśli – połóż go na dłoni i nie ruszaj, niech w spokoju brokat opadnie na dno. Tylko uważność może dać nam wyciszenie tej burzy. A uważność możemy trenować, poprzez obserwowanie naszych myśli i puszczanie. Możemy zdecydować, które wybieramy na dłużej, a które zostawiamy.
5. Zaproś uczniów do stworzenia osobistych kociołków myśli. Porozmawiajcie o Waszych myślach o powrocie do szkoły, puśćcie to, co Was blokuje, a zatrzymajcie myśli, które są wspierające. Zapiszcie je na kolorowych karteczkach i powieście na gałęzi, którą udekorujecie swoją klasę. Niech symbolizuje drzewo Waszego rozwoju.
Ucz z lekkością, tego, co w życiu ważne.
Zostań ambasadorką FitEdukacji, czyli edukacji odchudzonej ze zbędnych treści i poleć ten wpis znajomym!
Szukasz lekkiego i praktyczne podejścia do edukacji? Zachęcam Cię do zaopatrzenia się w zestaw unikalnych scenariuszy lekcji. Mam materiał, który wyposaży Cię przynajmniej na
20 wartościowych spotkań z Twoimi uczniami.
Skorzystaj z majowej promocji:
PAKIET 1 w cenie 79 zamiast 200 w tym pakiecie znajdziesz cykl zajęć o zarządzaniu sobą w czasie
PAKIET 2 w cenie 79 zł zamiast 200