GDY DOSTRZEGASZ W KIMŚ COŚ WYJĄTKOWEGO, OFIAROWUJESZ MU BEZCENNY DAR. Pomysł na lekcję inspirowaną filmem


Słowa i obrazy toczą ze sobą rywalizację od początku istnienia świata. Ale to słowo było pierwsze. I dla mnie, jako polonisty, ono zawsze będzie górą. Jednak gdy tylko to możliwe, wybieram połączenie tych dwóch żywiołów. Można pójść o krok dalej, zespolić je piękną muzyką… Dlatego właśnie tak bardzo cenię film. Często po niego sięgam na swoich lekcjach. I taka jest geneza Inspiracji filmowych, do których Cię zapraszam.

Nie będą to scenariusze lekcji, ale luźne pomysły. Czasami przybiorą kształt konkretnych zajęć, czasami tylko dyskusji po filmie lub jako jego zapowiedź. Dzisiaj proponuję Ci lekcję z wykorzystaniem filmu „Bezcenny dar”. Nie otrzymał on żadnego Oscara, Niedźwiedzia, ani Maliny, ale w moim rankingu stoi na podium.


KILKA SŁÓW WPROWADZENIA

Życie zbuntowanego, pustego Jansona radykalnie zmienia mała dziewczynka i nagrania video przygotowane dla niego przez nieżyjącego dziadka.

Jeśli mnie oglądasz, to znaczy, że już nie żyję – to jedno z pierwszych zadań, jakie padają w tym filmie.

Zobacz zwiastun, aczkolwiek zaznaczam, że on ani w połowie nie oddaje klimatu filmu.


PROPOZYCJA LEKCJI

Uwaga! Na realizację tych zajęć będziesz potrzebował kilku jednostek lekcyjnych (sam film trwa prawie 2h).

1. Przed lekcją połóż na stoliku każdego ucznia dużą kopertę A4 (najlepiej szarą, brązową), w której umieścisz polecenia do pracy indywidualnej (patrz punkt 4.)

2. Gdy uczniowie wchodzą do klasy, jednemu z nich podaruj kolorową kopertę. Na niej powinien widnieć napis: DAR – otwórz dopiero w wyznaczonym na to momencie, wewnątrz niech znajduje się karteczka, a na niej słowa: Na Twoje życie składa się w 10% to, co Ci się przytrafia i w 90 % to, jak na to zareagujesz.

3. Wyświetl na rzutniku plakat Rafała Olbińskiego, włącz muzykę i poproś uczniów, aby powiedzieli o wszystkich swoich odczuciach, skojarzeniach, o tym, jak go rozumieją. Prawdopodobnie padną skojarzenia związane z marzeniami, sile, pokonywaniu tego co niemożliwe. Ważne, abyś wskazał uczniom fakt, że na plakacie jest dwoje ludzi, którzy na siebie patrzą. W tym tkwi sedno.

 


4. Napisz na tablicy równanie:

PROBLEM = SUKCES

Następnie poproś, aby uczniowie wytłumaczyli, jak go rozumieją.

Wniosek: Rozwiązany problem daje siłę i mądrość.

5. Poproś uczniów, aby otworzyli swoje koperty i wykonali zadania, które znajdują się w środku.

 


ZADANIA DLA UCZNIA

* Zastanów się, co takiego wydarzyło się w Twoim dzieciństwie (bez względu na to, jakie ono jest/było), z czego możesz czerpać siłę. 

Wypisz przynajmniej 10 faktów z przeszłości, z których możesz czerpać lekcję, doświadczenie lub motor do działania. Bez względu na to, czy były to sytuacje pozytywne czy negatywne, mogą stać się Twoim zasobem, jeśli spojrzysz na nie z odpowiedniej perspektywy

* A teraz przyjrzyj się swojej rodzinie – bliższej i dalszej. Jakie pozytywne wzorce możesz od nich czerpać? Jakie zachowania możesz pielęgnować?

Czego mogę się nauczyć od moich bliskich?
Od mamy…
Od taty…
Od rodzeństwa…
Od kuzynostwa…
Od cioci…
Od wujka…

6. Jeśli zadania zostały wykonane (odpowiedzi zostają tylko dla autorów), nadszedł czas, aby wybrany przez Ciebie (patrz punkt 1.) uczeń otworzył kopertę, przeczytał na głos słowa z kartki i powiedział o swoich odczuciach. Zapytaj go, czy jest zadowolony z daru, który otrzymał. Może powiedzieć o tym, jak go rozumie.

7. PROJEKCJA FILMU „Bezcenny dar”


8. Poproś swoich uczniów, aby wymienili dary, które otrzymał główny bohater.

Prawdopodobne odpowiedzi:
* poznał wartość pracy,
* odnalazł prawdziwego przyjaciela,
* odnalazł miłość,
* odkrył jaką wartość mogą mieć pieniądze (np. mogą uratować czyjeś życie, spełnić marzenia).

9. Podaj temat lekcji: GDY DOSTRZEGASZ W KIMŚ COŚ WYJĄTKOWEGO, OFIAROWUJESZ MU BEZCENNY DAR.

Porozmawiaj ze swoimi uczniami na temat roli dziadka i małej dziewczynki w przemianie głównego bohatera. Postarajcie się skonfrontować wnioski z lekcji i z filmu z Waszą wstępną interpretacją plakatu Rafała Olbińskiego.

10. SZUKAJ W LUDZIACH DOBRA – zaprezentuj uczniom pewien eksperyment społeczny i zaproponuj, abyście wspólnie zrobili coś podobnego w Waszym mieście.


11. Rzuć swoim uczniom wyzwanie (i oczywiście podejmij je pierwszy). Poproś, aby każdy z nich dokończył zadanie:

Gdyby przyszło mi umrzeć w tym momencie, najbardziej byłoby mi żal…

Ale uwaga, ten kto kończy zdanie, musi je wypowiedzieć stojąc na stole.

Włącz muzykę i do dzieła smile


Co Ty na to? Podejmujesz wyzwanie?

Wykorzystasz ten pomysł? Czekam na Twoją opinię smile

ŹRÓDŁO:

Zadania indywidualne dla uczniów zaczerpnęłam z książki Kamili Rowińskiej, Zasługujesz na sukces, Gliwice 2016, RBC.

Shopping Cart
Scroll to Top