CELE ZAJĘĆ:
- Refleksja nad trwaniem rzeczy.
- Trening opisywania przedmiotu przez pryzmat wspomnień.
- Przed lekcją powieś na sznurku ciąg rzeczy, lub ustaw je tak, aby były one widoczne dla uczniów. Poproś, aby zapamiętali ciąg (można tutaj przypomnieć łańcuchową metodę skojarzeń). Wyłącz u siebie kamerkę (na moment), zmień ustawienie rzeczy i sprawdź, czy uczniowie zauważą zmianę i będą potrafili ułożyć je w pierwotnej kolejności.
2. Zapytaj uczniów, jak określiliby, jak porównaliby ze sobą życie – człowieka, zwierzęcia i rzeczy. Jako kontekst do rozmowy na ten temat, proponuję fragment wypowiedzi Olgi Tokarczuk:
„Ludzie myślą, że żyją bardziej intensywnie niż zwierzęta, niż rośliny, a tym bardziej – niż rzeczy. Zwierzęta przeczuwają, że żyją bardziej intensywnie niż rośliny i rzeczy. Rośliny śnią, że żyją bardziej intensywnie niż rzeczy. A rzeczy trwają, i to trwanie jest bardziej życiem niż cokolwiek innego.”
Można także dodać rozważania Aleksandra Nawareckiego: „Ich przewaga (rzeczy) nie wyczerpuje się w użyteczności praktycznej. Rozstrzygającą rolę odgrywa tu zakorzenienie w zbiorowej wyobraźni. Te niezwykłe, a zarazem podstawowe, instrumenty współdziałają w tworzeniu modelu świata. Ich struktura uczestniczy w budowaniu elementarnych metafor, obrazów, schematów i wzorów poznawczych.”
3. Włącz uczniom FILM „Umbrella”
To niesamowita, wzruszająca historia żółtej parasolki. Skłania do wielu refleksji.
Po obejrzeniu animacji porozmawiajcie o tym, co symbolizuje żółty parasol, jakie niesie ze sobą znaczenia.
Rzeczy zapisują w sobie pewną historię, są ważne ze względu na wspomnienia lub sentyment do osoby, która nas obdarowała.
4. Zachęć uczniów, aby przynieśli przed monitory jedną rzecz, która jest dla nich w jakiś sposób ważna. Może to być pamiątka, prezent, przytulanka, coś użytkowego, obojętnie. Niech o niej krótko opowiedzą. Ważne, aby w tej opowieści zawrzeć wspomnienie, historię zapisaną w tej wybranej rzeczy. Wyznacz krótki czas na prezentację, ok 30 sekund. Dlaczego tak mało? Niech to będzie trening opisu przedmiotu i jednocześnie wprowadzenie do prezentacji wg modelu Testu windy .
5. Na koniec zaproś uczniów do stworzenia filmu w Canvie, składającego się z trzech slajdów, na którym zarejestrują krótką historię jakiejś rzeczy. Byłoby świetnie, gdyby uchwyciły upływający czas.
Czujesz się zainspirowana/ zainspirowany takim pomysłem na lekcję? Podoba Ci się włączanie mnemotechnik i elementów marketingu do szkolnej edukacji? Mam dla Ciebie dwa zestawy gotowych lekcji do przeprowadzenia od zaraz, oczywiście w trybie online.
Wystarczy odpakować paczkę, załadować do komputera i działać!
Co znajdziesz w środku? Jakie tematy, jakie cele możesz zrealizować wykorzystując nasze scenariusze?
Kliknij i zobacz – PAKIET 1
Kliknij i zobacz – PAKIET 2
Promocja trwa do końca marca!
Wykorzystaj początek wiosny i rozkwitaj z nowymi pomysłami!