Historia w rzeczach zapisana - refleksja o emocjach pozostawionych w pamiątkach

Jak zachęcić uczniów do opisu przedmiotu? – scenariusz lekcji online

CELE ZAJĘĆ:

  • Refleksja nad trwaniem rzeczy.
  • Trening opisywania przedmiotu przez pryzmat wspomnień.
  1. Przed lekcją powieś na sznurku ciąg rzeczy, lub ustaw je tak, aby były one widoczne dla uczniów. Poproś, aby zapamiętali ciąg (można tutaj przypomnieć łańcuchową metodę skojarzeń). Wyłącz u siebie kamerkę (na moment), zmień ustawienie rzeczy i sprawdź, czy uczniowie zauważą zmianę i będą potrafili ułożyć je w pierwotnej kolejności.

 

ciekawy scenariusz lekcji online

 

opis przedmiotu scenariusz lekcji

 

2. Zapytaj uczniów, jak określiliby, jak porównaliby ze sobą życie – człowieka, zwierzęcia i rzeczy. Jako kontekst do rozmowy na ten temat, proponuję fragment wypowiedzi Olgi Tokarczuk:

„Ludzie myślą, że żyją bardziej intensywnie niż zwierzęta, niż rośliny, a tym bardziej – niż rzeczy. Zwierzęta przeczuwają, że żyją bardziej intensywnie niż rośliny i rzeczy. Rośliny śnią, że żyją bardziej intensywnie niż rzeczy. A rzeczy trwają, i to trwanie jest bardziej życiem niż cokolwiek innego.”

 

Można także dodać rozważania Aleksandra Nawareckiego: „Ich przewaga (rzeczy) nie wyczerpuje się w użyteczności praktycznej. Rozstrzygającą rolę odgrywa tu zakorzenienie w zbiorowej wyobraźni. Te niezwykłe, a zarazem podstawowe, instrumenty współdziałają w tworzeniu modelu świata. Ich struktura uczestniczy w budowaniu elementarnych metafor, obrazów, schematów i wzorów poznawczych.”

 

 

 

3. Włącz uczniom  FILM „Umbrella”

To niesamowita, wzruszająca historia żółtej parasolki. Skłania do wielu refleksji.

Po obejrzeniu animacji porozmawiajcie o tym, co symbolizuje żółty parasol, jakie niesie ze sobą znaczenia.

Rzeczy zapisują w sobie pewną historię, są ważne ze względu na wspomnienia lub sentyment do osoby, która nas obdarowała.

 

4. Zachęć uczniów, aby przynieśli przed monitory jedną rzecz, która jest dla nich w jakiś sposób ważna. Może to być pamiątka, prezent, przytulanka, coś użytkowego, obojętnie. Niech o niej krótko opowiedzą. Ważne, aby w tej opowieści zawrzeć wspomnienie, historię zapisaną w tej wybranej rzeczy. Wyznacz krótki czas na prezentację, ok 30 sekund.  Dlaczego tak mało? Niech to będzie trening opisu przedmiotu i jednocześnie wprowadzenie do prezentacji wg modelu Testu windy .

 

5. Na koniec zaproś uczniów do stworzenia filmu w Canvie, składającego się z trzech slajdów, na którym zarejestrują krótką historię jakiejś rzeczy. Byłoby świetnie, gdyby uchwyciły upływający czas.

 

jak wprowadzić opis przedmiotu

 

Czujesz się zainspirowana/ zainspirowany takim pomysłem na lekcję? Podoba Ci się włączanie mnemotechnik i elementów marketingu do szkolnej edukacji? Mam dla Ciebie dwa zestawy gotowych lekcji do przeprowadzenia od zaraz, oczywiście w trybie online.

Wystarczy odpakować paczkę, załadować do komputera i działać!

Co znajdziesz w środku? Jakie tematy, jakie cele możesz zrealizować wykorzystując nasze scenariusze?

Kliknij i zobacz –  PAKIET 1

Kliknij i zobacz –  PAKIET 2

 

Promocja trwa do końca marca!

Wykorzystaj początek wiosny i rozkwitaj z nowymi pomysłami!

 

Shopping Cart
Scroll to Top