CELE ZAJĘĆ:
- Zainspirowanie do refleksji o ludzkiej różnorodności.
- Zbudowanie przekonania, że każdy z nas jest wyjątkowy.
- Wprowadzenie tematu talentowego DNA.
1. Gdy uczniowie wchodzą do klasy, stań w drzwiach. Poproś, aby ustawili się jeden za drugim, zostawiając między sobą metr odległości. Pokazuj każdemu indywidualnie tę grafikę. Zadaniem ucznia jest napisać na małej karteczce pierwsze swoje skojarzenie. Gdy to zrobi, wchodzi do sali. I tak każdy. Wcześniej wybierz spośród uczniów asystenta, który od razu posegreguje odpowiedzi na dwa słoiki: kobieta, mężczyzna.
2. Asystent informuje wszystkich o wyniku. Porozmawiajcie o tym doświadczeniu. Spróbujcie wyciągnąć wnioski.
Przykładowy wniosek: Jesteśmy jednym zespołem, w podobnym wieku, zobaczyliśmy jeden obrazek, a już widać różnicę w postrzeganiu rzeczywistości.
3.Rozdaj każdemu uczniowi kartkę A4 i atrament lub farbę plakatową. Poproś, aby każdy złożył kartkę na pół, by powstała oś symetrii. Następnie, po wewnętrznej stronie, na prawej lub lewej części, uczniowie malują jakąś plamę, dowolną. Kolejnym krokiem jest jej odbicie na drugiej części kartki, aby powstała symetryczna plama. Drugi etap doświadczenia polega na tym, aby uczniowie przeszli się po klasie i pokazywali sobie nawzajem swoje dzieła. Zadaniem ucznia, któremu jest pokazywana plama, jest podanie pierwszego skojarzenia. Na odwrocie kartki niech każdy autor plamy spisuje wszystkie odpowiedzi, jakie padły, bez ich oceniania.
4. Gdy już wszyscy usiądą z powrotem na swoje miejsca, podsumujcie doświadczenie.
Przykładowy wniosek – Jedno polecenie, takie same kartki, taki sam atrament czy farba, różne wykonania i bardzo różnorodne odczyty tej samej plamy.
5. Ponownie rozdaj uczniom białe kartki A4 i nożyczki. Zaproś ich do ostatniego doświadczenia. Powiedz, że polega ono na tym, aby każdy wykonywał polecenia, jakie powiesz, bez zadawania dodatkowych pytań.
Polecenia:
Złóż kartkę na pół. Obetnij prawy górny róg. Ponownie złóż kartkę na pół. Znowu obetnij prawy górny róg. Kolejny raz złóż kartkę na poł. Kolejny raz obetnij prawy górny róg.
Rozłóż kartkę i pokaż wszystkim swoją „serwetkę” 😉
6. Podsumujcie doświadczenie.
Przykładowe wnioski: Każdy miał takie same narzędzia, słyszał takie same polecenia, a a jednak wykonanie było za każdym razem inne.
7. Zbierzcie teraz wnioski z wszystkich doświadczeń. Jak wspólna myśl z nich wynika?
Rożni nas sposób postrzegania rzeczywistości. Nawet, gdy doświadczamy tego samego, możemy widzieć to inaczej.
A sedno tkwi w DNA Talentu.
Chcesz poznać nowe spojrzenie na wykorzystanie naturalnych talentów skutecznej edukacji, w układaniu pracy zespołowej, w przydzielaniu odpowiednich zadań konkretnym uczniom, aby w pełni wykorzystać ich potencjał?
Dołącz do Lekkiego Kursu Rozwojowego dla Wychowawcy – Lidera
Otrzymasz:
-
dostęp do 6-ciu godzin kursu, udział w webinarach na żywo,
-
udział w trzech warsztatach na Zoomie,
-
pakiet 12-tu lekcji wychowawczych,
-
możliwość bezpłatnej konsultacji do badania stylu przywództwa
DNA Talentu Ikra i DNA Talentu Atom.
Ucz z lekkością, tego, co w życiu ważne.