To pomysł, który realizowałam w gimnazjum przez trzy lata. Sprawdził się znakomicie, dlatego tę inspirację podaję w pierwszej kolejności 🙂
Na jednej z pierwszych lekcji języka polskiego wybierz wspólnie z daną klasą jeden dzień, który będzie dniem czytelniczym (np. czytelnicza środa). Wtedy właśnie (pierwsze lub ostatnie) 10 – 15 minut zajęć poświęć na Kącik Miłośników Książek.
Co jest wymagane podczas prezentacji?
- Krótka, samodzielnie zredagowana i wygłoszona (nie odczytana!) recenzja.
- W prezentacji powinny się znaleźć przynajmniej dwa krótkie fragmenty lektury (najlepiej odczytane prosto z książki).
- Po każdym wystąpieniu następuje czas na pytania od publiczności. Odpowiedzi udziela recenzent.
- Recenzja w wersji pisemnej opatrzona ilustracją lub zdjęciem, która zostanie powieszona na tablicy Kącika Miłośników Książek (na szkolnym korytarzu).
- Recenzja w wersji elektronicznej, którą nauczyciel polonista będzie mógł umieścić na stronie szkoły.
Jeśli prezentacja była przygotowana samodzielnie, rzetelnie i według wytycznych, oceniałam ją na celującą. Każdego roku stopień z KMK był wpisywany do dziennika na czerwono (lub miał maksymalną wagę). Może się komuś wydawać , że to zbyt łatwy sposób zarobienia wysokiej oceny. Być może. Ale ponownie zrobiłabym dokładnie tak samo, ponieważ jednym z moich priorytetów jest zaszczepienie w uczniach miłości do literatury.
A efekty są naprawdę zaskakujące!
Patrzyłam na autentyczne zainteresowanie w oczach uczniów zasłuchanych w opowieści koleżanek i kolegów! Słyszałam, jak „zamawiają kolejkę” na wypożyczenie danej książki! Widziałam zaczytanych uczniów na szkolnym korytarzu!
Marzenie? Nie, to cel, który realnie można osiągnąć 🙂
Od czego zacząć? Od siebie 🙂