Malarstwo Leonarda da Vinci ubrane w historię – scenariusz lekcji online

CELE ZAJĘĆ:

  • Zaznajomienie się z ciekawymi faktami z życia Leonarda da Vinci.
  •  Tworzenie notatki z wykorzystaniem piktogramów (metoda aktywnego uczenia
    się).
  •  Zapoznanie się z malarską twórczością da Vinci.
  • Budowanie nawyku codziennego spacerowania.

 

  1. Ubierz się w zaskakujący sposób, np. jak malarka/malarz lub przygotuj sobie jakieś artefakty typu paleta do mieszania farb. Zrób wszystko, aby złapać uwagę uczniów.

 

 

  1. Przybliż uczniom ciąg zadziwiających faktów z życia o Leonardo da Vinci, zatrzymując się po każdy i sprawdzając, czy ktoś już potrafiłby odgadnąć o kim mowa:

 

  • kupował na targu ptaki w klatach, aby potem zaraz je wypuścić na wolność,
  • zakochany w pięknie geometrii,
  • uwielbiał notować, przy pasie nosił zawsze malutki notesik i rysik, aby móc robić notatki w każdym miejscu i o każdej porze (zanotował 13 tysięcy kart, do dzisiaj zachowało się 6 tysięcy)
  • prowadził niesamowite notatki – notatki jako mapa wielkiego umysłu (s.29)
  • miał manierę przyglądania się ludziom w rozmaitych sytuacjach, na kartkach wielkości dzisiejszych kart kredytowych malował groteskowe głowy (jego groteskowe rysunki zainspirowały w XXI wieku ilustratora „Alicji w Krainie Czarów” do stworzenia postaci brzydkiej Księżnej
  • potrafił grać na lirze
  • tworzył plany zmiany biegu rzek, projektował maszyny latające, czy przedstawienia teatralne
  • wegetarianin
  • wymyślił własny przepis na farbę do włosów („Aby nadać czuprynie płowy kolor, weź orzechy i wygotuj je w ługu. Następnie zanurzaj grzebień w uzyskanym wywarze i przeczesuj nim włosy, a potem pozwól im wyschnąć na słońcu” – taki wpis odnaleziono w jego notatkach (s.178))
  • wizjoner w różnych sprawach, nawet w temacie publicznych toalet (s.169)
  • samouk
  • lubił nosić różowe tuniki sięgające do kolan

Możesz jeszcze więcej opowiedzieć uczniom o fascynującej biografii Leonarda da Vinci, polecam Ci lekturę niesamowitej książki: Walter Isaacson „Leonardo da Vinci”;  jeśli nie masz do niej dostępu, polecam Ci moje spotkanie z tą właśnie publikacją w jednym z odcinków serii Z KSiążką w  lesie

 

 

 

3. Aby przybliżyć kreskę Leonarda da Vinci, wyświetl uczniom film.

 

 

 

4. Poproś uczniów, aby teraz na wstali i skacząc na jednej nodze 😉 przynieśli kartki A4 i kredki lub flamastry.

 

5. WYŚWIETL SLAJD

 

 

Poproś uczniów, aby przepisali notatkę o da Vinci, wypełniając ją gdzie się da, piktogramami (podkreśl wagę tego ćwiczenia w aspekcie technik skutecznego uczenia się; przetwarzanie głębokie, myślenie obrazem).

Wyświetl jakieś przykłady piktogramów.

 

6. Gdy uczniowie zaprezentują swoje notatki, dodaj, że Leonardo miał wiele nawyków, osobliwych przyzwyczajeń, np. spacerowanie.

 

NAWYK – codzienne spacerowanie (budujemy mocne przekonanie, „dokładamy nogi do blatu od stołu”)

argument 1: spacer przyspiesza krążenie nie tylko w nogach, ale i w mózgu (aż o 20%) Ważny jest nie tylko przepływ krwi w mózgu, zwiększający się
podczas aktywności fizycznej, ale i powstanie nowych, małych naczyń krwionośnych naczyń włosowatych) w korze mózgowej, które zapewniają dopływ krwi do mózgu.

argument 2: spacer – ruch naprzód wywołuje wydzielanie dopaminy, czyli neuroprzekaźnika wywołującego uczucie motywacji, chęci do działania.

argument 3: spacer – terapia odczulająca, poprzez ruch gałek ocznych spowodowanych ruchem naprzód.

argument 4: spacery na łonie natury polepszają działanie pamięci krótkotrwałej. Tymczasem spacery w innych okolicznościach nie mają takie
oddziaływania.

Na Uniwersytecie w Michigan przeprowadzono pewne doświadczenie. Grupa studentów dostała do rozwiązania krótki test pamięci. Następnie podzielono ich na dwie grupy. Pierwsza poszła na spacer do lasu, a druga miała przejść miejską uliczką. Po powrocie studenci rozwiązali ten sam test raz jeszcze. Okazało się, że osoby z grupy, która poszła na spacer do lasu, za drugim razem uzyskała o 20 proc. wyższe wyniki. Druga grupa nie poprawiła swoich osiągnięć. Podobne doświadczenia wykonywano wielokrotnie. Wnioski były zawsze podobne – spacery na łonie natury poprawiały działanie pamięci krótkotrwałej. (Przeczytaj cały artykuł: Spacer dobry dla zdrowia: 12 naukowych dowodów

 

8. Zaprezentuj uczniom publikację Malarze Dzieciom Jaka afera! (jest w materiałach*). Omówcie wspólnie, co tutaj się zadziało. Niech będzie to inspiracją do stworzenia podobnej kompilacji utworów malarskich da Vinci, opatrzonych autorskim tekstem uczniów (konwencja dowolna). Proponuję projekty wykonać w Canvie, aby można je było pobrać i zachować na pamiątkę lub umieścić na klasowym blogu.

 

 

Luty 2021 ogłaszam miesiącem wsparcia dla wychowawcy. Przygotowuję wraz z moim FitZespołem dwa bezpłatne webinary oraz mnóstwo dodatkowych materiałów. Jeśli chcesz skorzystać z naszych rozwiązań, wypełnij formularz: https://bit.ly/3pHtlQt  W podziękowaniu za Twoje zaangażowanie, poza informacjami w sprawie zapisów na wydarzenia, otrzymasz komplet materiałów* potrzebnych do realizacji tego scenariusza.

Przewiń do góry