CELE ZAJĘĆ:
- Zapoznanie się z podstawowym wpływem kolorów na psychikę człowieka.
- Projektowanie swojego wymarzonego pokoju do nauki.
- Zaskocz uczniów kolorystyką swojego ubioru, aby przykuć ich uwagę i sprowokować do rozmowy na temat znaczenia kolorów. U mnie to akurat był biały i czarny ;-).
Wspomnij uczniom, że wpływ kolorów na psychikę człowieka jest tak ogromny, że nawet istnieje taki dział w medycynie niekonwencjonalnej, jak koloroterapia. W książce „Siła koloru” profesor Morton Walker podkreśla, że w wyniku postrzegania koloru przez mózg, powstaje w ciele reakcja hormonalna. Barwy pobudzają, relaksują, poprawiają humor czy wręcz obniżają nastrój.
2. Zadaj uczniom pytanie: Gdybyście mogli wybrać kolor swojego pokoju, jaka barwa byłaby w nim dominująca? (ewentualnie dwa kolory) Poproś, aby odpowiedzi wpisywali na czacie. To bardzo ważne, ponieważ później będą konfrontowali swoje wybory z doniesieni ze świata psychologii.
3. Gdy już wszyscy wybiorą swoją ulubioną barwę, przedstaw uczniom prezentację pokoi w różnych kolorach, a także opowiedz o ich wpływie na psychikę.
ŻÓŁTY – poprawia nastrój, skłania do działania
ZIELONY – pomaga się zrelaksować i ukoić zranienia emocjonalne, obniża poziom ciśnienia we krwi, zmniejsza napięcie mięsni i leczy klaustrofobię, tworzy idealne miejsce dla wypoczynku
CZERWONY – pobudza pozytywne myślenie i wzrost motywacji, ale zbyt długie przebywanie w takiej przestrzeni powoduje wyczerpanie i zmęczenie
POMARAŃCZOWY – pozwala pozbyć się złych emocji, daje poczucie komfortu, powoduje widzialnie soków trawiennych i wzmaga uczucie głodu
RÓŻOWY- podnosi poczucie bezpieczeństwa, buduje atmosferę relaksu i spokoju
FIOLETOWY – pobudza wyobraźnię i wpływa na rozwój intuicji
BRĄZOWY – daje poczucie pewności, bezpieczeństwa i stabilizacji, ten kolor cenią szczególnie osoby, które skrywają własne emocje w obawie przed skrzywdzeniem
NIEBIESKI – łagodzi napięcia i stresy, zwiększa kreatywność i intuicję, uspokaja, uśmierza ból, obniża ciśnienie krwi, może hamować apetyt
BIAŁY – świeżość, działanie, nie jest to kolor polecany dla osób skłonnych do odczuwania pustki, bo mogą pogłębić to uczucie
CZARNY – mroczny kolor, ale sprzyja on poczuciu wsparcia, jest idealny dla ludzi, którzy poszukują w swoim życiu wartości, dlatego właśnie może być dobrym kolorem w pokoju nastolatka, ale uwaga – nie na wszystkich ścianach
- Zapytaj uczniów, jak psychologia koloru ma się do ich wyborów. Czy znajdują w tych wskazówkach siebie.
- Gdy już porozmawiacie na temat tego, jak na Was wpływają konkretne kolory, zaprezentuj uczniom bardzo ciekawe rozwiązania, np. w biurach Googla czy Facebooka.
Ciekawy artykuł na temat projektowania przestrzeni biurowej dla pracowników Googla, możesz znaleźć tutaj .
5. Zaproś uczniów do zaprojektowania swojego pokoju, w którym chcieliby się uczyć. Zwróć uwagę, aby uwzględnili w swoim pomyśle wiedzę o psychologii koloru.
Możecie wykorzystać do tego dwa darmowe programy:
6. Gdy uczniowie udostępnią swoje projekty marzeń, zachęć ich, aby zastanowili się, co mogą zmienić w swojej najbliższej przestrzeni, aby poczuli się lepiej. Oczywiście chodzi o działania, które są w ich zakresie, np. posprzątanie pokoju ;-).
Polecam Ci także bardzo ciekawy wykład dla zgłębienia tematu projektowania krajobrazu pracy. Traktuje o spotkaniu antropologii i projektowania. Połączenie retro i prospekcji.
Jak widzisz, sięgam do tematów, które nie są typowo związane ze szkolną edukacją. Uwielbiam łączyć rożne światy – rozwoju osobistego, marketingu, przedsiębiorczości, wiedzy o zdrowiu, neuronauk i sztuki. Takie podejście zrewolucjonizowało moją pracę. To samo zrobi z Twoją.
Polecam Ci pakiet sześciu gotowych scenariuszy zaprojektowanych właśnie w takim stylu: INNOWACJA WYCHOWAWCZA W TWOJEJ SZKOLE