Oto badane zmiennie z zakresu dobrostanu psychicznego, jakie wzięła pod uwagę w badaniu Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę:
- zadowolenie z życia • ocena samopoczucia • wsparcie społeczne • samookaleczenia • próby samobójcze
Są one zebrane w raporcie Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii .
Wydaje się, że są one ułożone w pewnej gradacji. Ponieważ jestem zwolenniczką działania w zakresie pola wpływu, chciałabym się skupić na dwóch pierwszych zmiennych.
Tylko poprzez konfrontację dzieci uczą się przekraczać swoją strefę komfortu, rozwijają wytrwałość i umiejętności rozwiązywania problemów, a ostatecznie zwiększają swoją zdolność do osiągania celów i wnoszenia wkładu w świat.
Kiedy dziecko ma poczucie, że wnosi coś do tego świata i ma wpływ na swoje marzenia, rośnie jego WAŻNOŚĆ. Te dwie dodatkowe nogi dają SIŁĘ.
Jak przekuć kryzys czy jakiekolwiek doświadczenie wypychające ze strefy komfortu? Proponuję pracę na zasobach i myśleniu pytajnym.
Praca z takim zestawem pytań, pozwoli nam i naszym uczniów pozytywnie wejść w kolejną zmianę. Myślę, ze warto wykonać to ćwiczenie jeszcze przed powrotem do szkoły.
*Potrzebujesz tej grafiki w wersji pdf? Napisz do mnie maila: fitedukacja@gmail.com
Przykładowy wniosek po analizie zasobów:
Jeśli coś DZIAŁA- RÓB TEGO WIĘCEJ.
Jeśli coś nie działa- RÓB COŚ INNEGO.
Porozmawiaj z uczniami o tym, że czasami marzymy, aby coś się w naszym życiu wydarzyło, ale jednocześnie jesteśmy ślepi na zmianę. Nie dostrzegamy, że zmian już się dzieje. Obejrzyjcie wspólnie krótki film.
Przypomnijcie sobie wspólnie o tym, jak czekaliście, aby znowu można się było spotkać w szkole. Chociaż jesteśmy pełni obaw, warto zacząć cieszyć się tym, że nasze oczekiwania stają się rzeczywistością.
Zadanie domowe – Wyślij uczniom zestaw pozytywnych afirmacji. Zaproponuj, aby pocieli je w ten sposób, by każde zdanie było na osobnej karteczce. Następnie rzuć wyzwanie, w którym weźmiecie udział całą klasą. Będziecie każdego dnia o poranku losować jedną afirmację i starać się do niej wracać myślami jak najczęściej.
- Mogę wykonać to zadanie najlepiej, jak potrafię.
- Jestem wystarczająca, wystarczający.
- Staję w obronie siebie.
- Mam wszystko, czego potrzebuję.
- Codziennie się rozwijam i uczę czegoś nowego.
- Moje błędy pomagają mi się uczyć.
- Potrafię być odważna, odważny.
- Jestem gotowa/ gotowy podjąć wyzwanie, bez względu na wynik.
- To będzie piękny dzień, ponieważ będę skupiać się na tym, co dobre.
- Wiem, że jestem pełna talentów/ pełen talentów potrzebuję je tylko odkryć i dobrze poznać.
Ucz z lekkością i dawaj dzieciom siłę, to wystarczy.
Szukasz lekkiego i praktyczne podejścia do edukacji? Zachęcam Cię do zaopatrzenia się w zestaw unikalnych scenariuszy lekcji. Mam materiał, który wyposaży Cię w pomysły do końca roku.
Skorzystaj z majowej promocji:
PAKIET 1 w cenie 79 zamiast 200
PAKIET 2 w cenie 79 zł zamiast 200