Moc słowa tworzy historię – scenariusz lekcji online

CELE ZAJĘĆ:

  • Ukazanie mocy sowa, tej manipulatorskiej, jak i tej budującej.
  • Wyczulenie uczniów na propagandę.

 

1.Zapytaj uczniów, dlaczego warto uczyć się języka polskiego. Chodzi o nas, nie o obcokrajowców.

Zadbaj, aby wśród wniosków pojawiła się myśl, że umiejętność komunikacji chroni nas przed propagandą, przed uwierzeniem w fakenewsy.

 

2. Włącz uczniom fragment filmu – tylko pierwszą minutę (lub Ty przeczytaj przywołane w nim cytaty):

 

3. Gdy już porozmawiacie o przywołanych przykładach historycznych, w których doszło do manipulacji narodem, zapytaj, czy uczniowie dostrzegają w dzisiejszych czasach jakieś manipulacje w przestrzeni publicznej.

 

 

4. Przeczytaj uczniom fragment książki Grażyny Bąkiewicz „Ta potworna wojna” . Bardzo mocno podkreślaj, że ta niewyobrażalna nienawiść narodu niemieckiego do innych nacji, wzięła się właśnie od słowa – powtarzanego przez wielu. Potrzebne skany z wspomnianej książki mogę przesłać Ci mailowo, wystarczy, że do mnie napiszesz na adres: fitedukacja@gmail.com

 

 

Katarzyna Skolimowska

Jeśli chcesz poznać klimat książki, zapraszam Cię do obejrzenia live’a Z KSiążką w lesie https://www.facebook.com/fitedukacja/videos/3265646700205457

 

 

5. Zapytaj uczniów o to, że gdyby mieli okazję przenieść się w czasie na lekcji historii, tak jak uczniowie pana Cybulskiego – w jakim momencie historycznym chcieliby się pojawić, co chcieliby przeżyć. Następnie niech zaprojektują na ten temat plakat w Canvie. Tak jakby było ono zaproszeniem. Niech pojawią się na nim informacje:

 

 

Gdzie się przeniesiemy, do jakiej przestrzeni, jakiego czasu?

Jak się powinniśmy przygotować do tej podróży?

Czego się dowiemy podczas tej podróży? Jaką korzyść dla naszego życia przyniesie ta wyprawa?

 

 

 

 

 

6. Gdy uczniowie zaprezentują swoje plakaty, zapytaj ich, co zostało w nich po dzisiejszej lekcji. Jaką widzą różnicę pomiędzy czasami, w których żyją, a tymi z prezentowanej książki. To będzie dobry moment, aby wprowadzić słoik wdzięczności. Poproś uczniów, aby powiedzieli, za co dzisiaj są wdzięczni, co im dzisiaj przyniosło radość. Co zapiszą do swojego słoika wdzięczności. Nie zapomnij się z nimi podzielić Twoim doświadczeniem.

 

Czujesz się zainspirowana/ zainspirowany takim pomysłem na lekcję?  Mam dla Ciebie dwa zestawy gotowych lekcji do przeprowadzenia od zaraz, oczywiście w trybie zdalnym i tradycyjnym.

Wystarczy odpakować paczkę, załadować do komputera i działać!

Co znajdziesz w środku? Jakie tematy, jakie cele możesz zrealizować wykorzystując nasze scenariusze?

Kliknij i zobacz –  PAKIET 1

Kliknij i zobacz –  PAKIET 2

 

 

 

Przewiń do góry