Jesteś osobą, która czuje fenomen poranka czy raczej aż Cię w środku skręca, gdy słyszysz o porannym wstawaniu? Przyjęło się, że jesteśmy lepiej zorganizowani i bardziej efektywni wstając o (przed) wschodzie słońca.
Powstało wiele książek na ten temat. Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem czy Fenomen poranka to hity na rynku wydawniczym. Całym sercem zresztą rekomenduję obie publikacje, o czym możesz się przekonać klikając w tytuły. Jednak, nie u każdego człowieka to tak działa. I to wcale nie zależy od silnej woli.
Dlaczego więc niektórzy z uśmiechem na ustach wstają o czwartej nad ranem, a niektórym ciężko wstać nawet o 7? Myślę, że odpowiedź może tkwić w chronotypie snu.
Moim zdaniem temat ważny – i dla nas i dla naszych uczniów. Abyśmy nie ulegali jakiejś społecznej presji, nie wierzyli ślepo w jeden słuszny model, jeden najlepszy styl życia. Problem ten można poszerzyć i wykorzystać do dyskusji na temat kreowania wizji życia przez media społecznościowe.
CELE ZAJĘĆ:
-
- Odkrycie swojego chronotypu.
- Przeanalizowanie swojego planu dnia w kontekście zegara biologicznego.
1. Wyświetl slajd i zapytaj uczniów, jak się dzisiaj czują? Do którego ze zwierząt mogliby się porównać i dlaczego.
2. Aby podnieść energię zajęć, powiedz kolejno konkretne i informacje, a uczniowie niech zgadują, o jakie zwierzę chodzi.
Przykład:
- Mogą zjadać 9 kg podczas jednego posiłku. (wilki)
- Mogą wydawać komunikaty za pomocą ruchów ogonem. (delfiny)
- Mogą osiągać prędkość do 81 km/h. (lwy)
- Aby zaznaczyć swoje terytorium zdrapują korę z drzew, a następnie tarzają się w swoim moczu. (niedźwiedzie)
3. Poproś uczniów, aby w Canvie, najwygodniej w szablonie Planer, zapisali plan swojego typowego dnia (od pon. do pt.), uwzględniając nawet podanie godzin takich elementów jak: pobudka, śniadanie, czas na naukę, spacer, trening, czas własny, obiad, kolacja, spanie, a nawet spadek energii. Niech zapiszą obecny plan swojego dnia po lewej stronie, a prawa zostaje pusta.
4. Zaproś uczniów do wykonania testu badającego chronotyp snu.
5. Gdy uczniowie poznają, jakim są zwierzęciem, podzielą się, czy czują, że wskazówki wyniku testu będą im przydatne czy nie, następnie wyświetl film, który bardzo dokładnie omawia ten problem.
Polecam od 5:33 do końca (ale można też cały).
6. I teraz nastąpi moment konfrontacji, to znaczy uzupełnienia prawej strony Planera (w Canvie). Biorąc pod uwagę wyniki testu i wskazówki, poproś, aby uczniowie uzupełnili prawą część Planera, czyli plan dnia dostosowany do własnego chronotypu.
Ucz z lekkością, tego, co w życiu ważne.
Zostań ambasadorką FitEdukacji, czyli edukacji odchudzonej ze zbędnych treści i poleć ten wpis znajomym!
Szukasz lekkiego i praktyczne podejścia do edukacji? Zachęcam Cię do zaopatrzenia się w zestaw unikalnych scenariuszy lekcji. Mam materiał, który wyposaży Cię przynajmniej na
20 wartościowych spotkań z Twoimi uczniami.
Skorzystaj z gotowych materiałów:
PAKIET 1 w tym pakiecie znajdziesz cykl zajęć o zarządzaniu sobą w czasie