CELE ZAJĘĆ:
- Refleksja nad nietrafnością naszych ocen i opinii na temat innych.
- Dotarcie do cech, które chcielibyśmy w sobie wypracować (samoświadomość).
- Zaprojektowanie CV z wykorzystaniem metody chińskiego lustra.
- Pokaż uczniom mini prezentację pt. „Zwierzęta – prezentacja”. Po jednym slajdzie, aby ich zaangażować do odgadywania treści na kolejnym.
Np. Pierwszy slajd pyta o najsilniejsze zwierzę na Ziemi. Odpowiedź brzmi – żuk gnojnik (gdyby był on wielkości człowieka, mógłby pociągnąć 6 autobusów pełnych ludzi).
WYŚWIETL POKAZ SLAJDÓW:
Wyciągnijcie wnioski: Pozory mylą, nie wszystko jest takie, jakie nam się wydaje.
- Włącz uczniom film:
Porozmawiajcie o Waszych refleksjach – nasza opinia jest często pomyłką, bez znajomości kontekstu, możemy bardzo skrzywdzić innego człowieka.
- Obejrzyjcie wspólnie drugą mini prezentację („Lustra – prezentacja”). Dotyczy ona motywu lustra. Pierwszy slajd pokazuje krzywe zwierciadło, jakie można spotkać w wesołym miasteczku. Drugie, to przyglądanie się sobie bardzo głęboko, zaglądając jakby do innej rzeczywistości, do swojego wnętrza. A trzecie zdjęcie pokazuje chińskie lustro. Charakteryzuje się ono tym, że ukazuje inną rzeczywistość niż tę na przeciwko niego. Przedstawia ono bowiem rysunek wygrawerowany (i wypełniony uprzednio brązem ) na przedniej stronie lustra.
Może przy motywie lustra warto tutaj dodać kontekst literacki lub filmowy. (?)
- Powiedz uczniom, aby wyobrazili sobie, że spotykają mędrca, który zabiera ich do pokoju, w którym stoi antyczne chińskie lustro. Przeglądają się w nim i widzą:
WYŚWIETL SLAJD:
Następnie poroś uczniów, aby uzasadnili swoje wybory, podając od jednej do trzech cech każdej postaci czy zwierzęcia.
To ćwiczenie w taki zawoalowany sposób pozwala nam dojść do cech, które chcielibyśmy w sobie wypracować.
- Na koniec zachęć uczniów, aby wykonali w Canvie projekt swojego CV w bardzo nietypowy sposób (co zresztą na przyszłość może świetną inspiracją). Mianowicie, niech przedstawią siebie wykorzystując wszystkie odbicia z chińskiego lustra.
Przykładowo
Katarzyna Skolimowska
Jestem jak Beniamin Franklin, codziennie w bardzo zorganizowany sposób dbam o swój rozwój osobisty.
Ważne jest, aby było ono sformułowane w czasie teraźniejszym, trybie orzekającym (nie przypuszczającym) i aspekcie dokonanym.
Można nawiązać tutaj do formułowania celów w modelu SMART i jego działania na naszą podświadomość.
- Poproś chętnych uczniów o zaprezentowanie swoich prac.
Jeśli ten scenariusz jest w Twojej ocenie wartościowy, udostępnij proszę dalej ten wpis, poślij komuś, kto skorzysta.
Polecam Ci także scenariusz Zabawa w kreatywność
A jeżeli chciałbyś, chciałabyś mieć dostęp do pliku co najmniej sześciu takich scenariuszy, zapisz się na bezpłatną konsultację, podczas której opowiem Ci o mojej propozycji.
Chcę się zapisać, na bezpłatną konsultację zajęć FitEdukacji